Spør du forfatterne om hastverk er lastverk, får du et tvetydig svar. Av den enkle grunn at det ikke, som Elin Brodin sier, foreligger noen fasit. Det er ikke slik at én metode passer for alle. Og produktivitet henger ikke nødvendigvis sammen med kvalitet. Line Baugstø mener at hennes beste novelle ble til på et par dager – til gjengjeld hadde stoffet ligget der i ti år. Og skulle man holde på som Knausgård, ja så ville man kollapse.
Elin Brodin:
Da jeg var yngre, var jeg svært produktiv. Jeg skrev ikke daglig/rutinemessig, men mye og intenst når inspirasjonen kom over meg – og det gjorde den ofte. Nå som jeg er en del eldre, er det en tendens til at jeg dveler mer ved visse ting i skriveprosessen, og utgivelsene blir ikke like hyppige – men inspirasjonen er essensielt sett den samme. Jeg tror forfattere er like forskjellige som andre mennesker. Det vil si, de har ulike måter å arbeide på ut ifra temperament, situasjon og motiveringer. Enkelte hevder at kvaliteten på en tekst blir bedre hvis man bruker mye tid, mens andre mener at en perfeksjonistisk innstilling kan stenge for det ekte og umiddelbare. Jeg tror begge disse synspunktene har noe for seg, men at det ikke finnes noen fasit her – det kommer an på så mye. En tekst kan bli god uansett hvilken metode man benytter, hvis det bare er en metode som er riktig for den aktuelle forfatteren og vedkommendes inspirasjon. Det kan selvsagt også variere fra bok til bok hos samme forfatter.
Line Baugstø:
Det er ingen direkte forbindelse mellom kvalitet og tiden
det tar å skape en tekst. Noen ganger kan det man skriver svært fort også bli veldig godt. Andre ganger krever kvalitet langsomhet og tid. Men jeg tror at det som kommer i et "ras", som regel vil ha modnet i deg over lengre tid. Jeg skrev min beste novelle på et par dager, men den er delvis basert på stoff jeg fant 10 år før. Å skrive 10 sider på en dag, er temmelig ekstremt, og noe jeg har opplevd noen ganske få ganger. På en normalt god arbeidsdag skriver jeg kanskje tre eller fire sider. Jeg kan ikke tro at Knausgård heller klarer å gjennomføre et slikt tempo, uke etter uke. Rent fysisk vil du kollapse. I innspurten av en roman skriver jeg hver dag, men ellers kan jeg ha lange perioder hvor jeg ikke skriver. Erfaringen har lært meg at det skjer mye når det tilsynelatende ikke skjer noe som helst. Stoffet skal modnes, selv om det kan være veldig frustrerende å vente.