Budsjettet: 21,9 mrd. til kultur

Regjeringen foreslår en samlet løyving over Kulturdepartementets budsjett på vel 21,9 milliarder kroner. Det er kjent at Ap-Sp-regjeringen nok vil komme med endringer i budsjettforslaget.

Les DnFs kommentar her:

Statsbudsjettet skal vedtas i Stortinget midt i desember. Dermed har den nye regjeringen tid til å gjøre endringer. Denne tilleggsproposisjonen – der de kutter eller plusser på til formål som er viktige for den nye regjeringen – må legges frem 10. november. Så blir det forhandlinger i Stortinget. Regjeringen vil prøve å bli enige med SV om budsjettet og endringene.

«For litteraturens del, er regjeringens budsjettforslag lunkent,» skriver Forleggerforening i en kommentar. «Det foreslås ingen konkrete økninger i bevilgningene til innkjøpsordningene for litteratur. Regjeringen varsler heller ingen satsning på språk, leselyst eller skolebibliotek. Det er svakt og lite offensivt, når vi vet at barn og unge leser både dårligere og mindre enn før, samtidig som lesing og litteratur blir stadig viktigere for å delta i demokrati, samfunns- og arbeidsliv.»