#3

Den tidligere formannen i Nordiske El-forening er en over gjennomsnittet kulturinteressert islending: Gudmundur Gunnarsson er faren til musikeren Björk, er nåværende formann i den islandske elforeningen RAFIS, men har vært særlig orientert mot Norden. Gjennom intervju til tidsskriftet Syn og Segn har han uttalt beundring ovenfor norsk politikk spesielt, og den nordiske modellen generelt. Nordisk Råds Litteraturpris gikk i år til den islandske novelleforfatteren og poeten Gyrðir Elliasson. De siste dagene har vi fått forfattere som Sjón, Andri Snær Magnason og Hallgrimur Helgason til å si noen ord om Gyrðir. Nå har turen kommet til Gudmundur, som har lest både klassisk og samtidig, islandsk litteratur:

(Foto: Mette Karlsvik)

– Hvor vil du plassere Gyrðir i den islandske litteraturverden?

– Han er en av våres 5 beste.

– Hvorfor kommer det så mye bra litteratur fra Island?

– Du som ikke er islandsk har nok bedre premisser for å svare på dette spørsmålet!

– Tja, Sjón sa i et intervju at Islendinger har fått lov til å spille og dikte, mens nordmenn, siden dansker, siden briter har tatt seg av logistikk. Noe sånt.
I folketale sier man "prisen går til Island". I hvilken grad vil du si at prisen går "til Island"?

– Ja, til lille, søte Island! Nei, det tror jeg ikke, og vil ikke tro. Gyrðir er meget god.