Amalie Skram-prisen 2024

Amalie Skram-prisen 2024 går til Olaug Nilssen.

Amalie Skram-prisen 2024 går til Olaug Nilssen. Utdelingen skjer på den årlige markeringen av Amalie Skrams fødselsdag, 22. august. I den anledning blir det et arrangement på Litteraturhuset i Bergen kl. 19.00, åpent for alle.

I tillegg til prisutdelingen blir det et bokbad med prisvinneren ved Berit Bareksten og Ingvild Bræin fra Amalie Skram-selskapet. Prisen består i tillegg til et originalt diplom utført av billedkunstner Ingri Egeberg, et reisestipend på kr. 25.000, sjenerøst sponsret av SpareBank 1 SR-Bank Bergen.

Juryen for Amalie Skram-prisen uttaler blant annet:

Olaug Nilssens forfatterskap er preget av temperatur, vilje, saklighet, nysgjerrighet og opposisjon. Med bena godt plantet på jorden strekker Nilssen seg mot poengteringer, utfordringer, samt et grenseland der verken hun eller leseren er forberedt på hva som skjer, men som frembringes av et språklig og litterært overskudd. Nilssen går ikke av veien for det grenseoverskridende, selv om hun også oppviser tydelige, personlige og moralske grenser.

Som Amalie Skram, viker ikke Olaug Nilssen unna i møte med det ubehagelige, det smertefulle og det skambelagte. Det usentimentale og det sannhetssøkende i Nilssens forfatterstemme er i kjernen Skramsk, det samme er den Vestlandske humoren som gjør at man holder det hele ut. Sårbarheten er styrken hos Nilssen som den var det hos Skram. På sitt beste sprenger litteraturen grenser og skaper økt innsikt. Nilssens forfatterskap setter toner og tekst til språkløse erfaringer. Nilssen gjør det personlige politisk i sitt forfatterskap, og hun skriver seg dermed inn i en solid tradisjon av skrivende kvinner før henne.

Olaug Nilssen har en cand.mag.-grad fra Universitetet i Bergen med fagene nordisk, sosiologi og litteraturvitenskap. Hun debuterte som skjønnlitterær forfatter i 1998 med romanen Innestengt i udyr (Samlaget). I 2002 kom romanen Vi har så korte armar (Samlaget), etterfulgt av Få meg på, for faen (Samlaget) i 2005.

Nilssen har også publisert innenfor andre sjangre: Barneboken Ronnys rumpe (Cappelen Damm) kom i 2004, essaysamlingen Hybrideleg sjølvgransking (Samlaget) i 2005, intervjuboken Kjøkenbenkrealisme. Ærlege historier om tidsklemma (Samlaget) i 2012 og Ikkje tenk på det (Samlaget) i 2019. Nilssen har også skrevet flere dramatiske verk, Skyfri himmel fra 2006 og Stort og stygt, fra 2013. I tillegg har romanen Få meg på, for faen blitt dramatisert og filmatisert.

Nilssens hovedverk må likevel sies å være de tre romanene Tung tids tale (Samlaget) fra 2017, Yt etter evne, få etter behov (Samlaget) fra 2020 og Uønska åtferd (Samlaget) fra 2023 som med ulike litterære grep og på ulike måter belyser utfordringer, fra de dagligdagse og praktiske, til de emosjonelle, relasjonelle, og samfunnsmessige, en mor og familie til et barn med autisme står overfor. Nilssen har mottatt en rekke priser – vi nevner et utvalg: I 2004 ble hun kåret av Morgenbladet til én av de ti mest interessante forfatterne under 35 år, året etter fikk hun Bergensprisen for romanen Få meg på for faen. I 2017 fikk hun Brageprisen for Tung tids tale, og samme år mottok hun Neshornet, Klassekampens kulturpris.

I 2021 fikk hun, sammen med Bjørn Hatterud og Jan Grue, Fritt Ords Pris for deres viktige bidrag til samfunnsdebatten om ytringskulturen for personer med nedsatt funksjonsevne. Amalie Skram-prisen tildeles en norsk, kvinnelig, skjønnlitterær forfatter som skriver i Amalie Skrams ånd.

Tidligere vinnere av Amalie Skram-prisen er: Liv Køltzow, Bergljot Hobæk Haff, Bjørg Vik, Herbjørg Wassmo, Cecilie Løveid, Marit Tusvik, Eldrid Lunden, Britt Karin Larsen, Hanne Ørstavik, Merete Morken Andersen, Toril Brekke, Margaret Skjelbred, Torunn Ystaas, Linn Ullmann, Cecilie Enger, Ragnhild Nilstun, Mirjam Kristensen, Tove Nilsen, Merethe Lindstrøm, Karin Fossum, Vigdis Hjorth, Helga Flatland, Gøhril Gabrielsen, Marit Eikemo, Aasne Linnestå, Inghill Johansen, Brit Bildøen, Sumaya Jirde Ali, Ingvild Hedemann Risøy og Trude Marstein.