Amalie Skram-prisen til Ingvild H. Rishøi.

Amalie Skram-prisen 2022 tildeles Ingvild H. Rishøi.

Ingvild H. Rishøi (f. 1978) er utdannet journalist. Hun debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2007 og har skrevet novellesamlinger, barnebøker og en roman.

Rishøi er tildelt en rekke priser for sitt forfatterskap, blant annet Kritikerprisen, Brageprisen, P.O. Enquists Litteraturpris, Sultprisen og Språklig samlings litteraturpris.

I juryens begrunnelse heter det at Ingvild H. Rishøi skildrer mennesker på samfunnets skyggeside med empati og uten fordømmelse. I likhet med Skram, gir Rishøi oss forståelse for hvorfor karakterene er blitt som de er, og hvorfor de velger som de gjør. Rishøi skildrer krevende hverdagsliv realistisk og usentimentalt, men aldri uten håp: Hennes særegne humor nyanserer de mørke elementene så fortellingene aldri blir dystre. Rishøi løfter frem enkeltmennesket, og det umulige livet gjøres både forståelig og mulig. Rishøis nedenfra-og-opp-blikk viser oss at sannheten oftest ligger nær den eller de som har minst – og hos dem som ser verden fra knehøyde. Med Ingvild H. Rishøis tekster får vi trent empatimuskelen til gagns. Rishøi skildrer hvor fint livet kan være i øyeblikkene vi gir noe av oss selv i møte med andre, og hvorfor mennesker trenger mennesker.

Amalie Skram-prisen tildeles en norsk, kvinnelig, skjønnlitterær forfatter som skriver i Amalie Skrams ånd. I tillegg til et unikt diplom illustrert av kunstneren Ingri Egeberg, består prisen av et reisestipend sponset av SpareBank 1, SR-Bank i Bergen.

Prisen deles ut på Litteraturhuset i Bergen mandag 22. august kl. 19.00, på Amalie Skrams fødselsdag.