Når den amerikanske netthandelen Amazon etablerer seg i Sverige, og Norden, går prosjektet under navnet «Project Dancing Queen».
Det amerikanske selskapet bekrefter etableringen gjennom en pressemelding tirsdag kveld, og går samtidig ut med stillingsutlysning etter en toppsjef for det svenske markedet. I følge utlysningen leter Amazon etter en svensktalende leder, som vil være stasjonert ved Amazons hovedkontor i Luxemburg, og som vil ha ansvar for «det større Norden-området».
Det er sistnevnte ordlyd i stillingsutlysningen gjør at mange nå spekulerer i når Amazons lansering i Norge, Danmark og Finland vil følge. Shifter.no skriver at Amazon nok bruker Sverige som en «inngangsport til Norden», og at en lansering i de øvrige nordiske landene er svært sannsynlig.
Selv om selve lanseringen av netthandelen i Sverige nå er bekreftet, har ikke Amazon gått ut med en offisiell lanseringsdato. Men i følge svb.se skal det dreie seg om en lansering i september eller oktober, slik at de er klare til Black Friday i slutten av november.
– Nå må man sette seg ned og vurdere hva Amazons inntreden vil bety for deg og din bedrift. Nå har de ikke etablert seg i Norge ennå, men det begynner å bli farlig nærme, sier Morten Krogh Moe, daglig leder i dataanalyseselskapet Sannsyn, til Dagens Næringsliv.
Han mener norske bedrifter må forberede seg på den internasjonale konkurransen som kommer.
– Nå må retailere i Norge konkurrere innen databruk, logistikk, pris og ikke minst lojalitetsprogrammer. Amazon er en verdensledende aktør på blant annet disse punktene. Norske bedrifter må få løsninger og strategier på dette som gjør dem konkurransedyktige, sier han.
Det skal ikke være satt opp nettsteder for Amazon i hverken Norge, Danmark eller Finland. Og når en eventuell norsk lansering kommer, er usikkert.