Åpen mikrofon for eksilforfattere

q7-display

Når språket er ditt arbeidsverktøy, men du av ulike grunner har måttet forlate ditt hjemland og ditt publikum, kan det være en ekstra lang vei å gå for å finne en scene der tekstene dine igjen kan bli formidlet. For i eksil er både forfatteren, publikum og deres respektive språk ukjente for hverandre.

Vi skrur derfor på mikrofonen og inviterer alle eksilforfattere som har lyst og anledning, til å komme til Litteraturhuset i Oslo mandag 28. mai 2018 for å dele sine tekster med publikum. Ta med deg et dikt eller et utdrag fra en novelle, en roman eller et essay – eller kanskje har du noen dagboknotater fra hjemlandet, fra reisen hit eller fra de første dagene i ditt nye hjemland? Eller bærer du med deg en sang eller en anekdote som du vil formidle?

Vi gir inntil 5 minutter lesetid til hver forfatter. Det er flott om du leser på originalspråk, men ta gjerne også med en oversettelse eller gjendiktning til engelsk eller norsk dersom du har fått teksten profesjonelt oversatt, så sørger vi for at publikum får høre oversettelsen også. Husk på at samlet lesning (originalspråk og oversettelse) ikke må overstige 5 minutter.

Vertskap for kvelden er Basim Mardan og Hege Newth. Basim er skribent, dramatiker og oversetter, og kommer fra Mosul i Irak. Han kom til Norge og Skien som fribyforfatter i 2006, men jobber nå i PEN International som Writers at Risk Protection Officer. Hege er generalsekretær i Norsk PEN.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi begynner kl. 19, men åpner dørene og tar imot påmeldinger fra kl. 18. Vi gjør oppmerksom på at arrangementet vil bli filmet og publisert på PEN Internationals Twitterkonto og på Norsk PENs YouTube-kanal.

Det blir servert kaffe, te og frukt. Annen mat og drikke kan kjøpes i kafeen på Litteraturhuset. Arrangementet er en del av PEN Internationals Make Space Campaign og UNHCRs #WithRefugeesCampaign.

Informasjon om arrangementet på Facebook: https://www.facebook.com/events/451827748586474/