- Les saken i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20180612/ARTICLE/180619958
Med blogginnlegg og reklame fronter Ark feelgoodserien «Lesetid» – alle bøkene kommer fra eierforlaget.
De tette båndene mellom bokhandel og eierforlag, slik det kommer til uttrykk i Arks profilering av «Lesetid», er nok et eksempel på at flere aktører i bokbransjen har gått i en mer proteksjonistisk retning, mener Spartacus’ forlagssjef Per Thomas Nordanger.
– I seg selv er ikke dette eksempelet så veldig graverende, men det er en del av den stadig pågående flikkingen på det som har vært god tone i bokbransjen. Når dette konseptet heller ikke flagges helt åpent som en egen Gyldendal-satsing, synes vi ikke det er noe særlig, sier Nordanger til KK.
Arks direktør Linda Frid Andresen sier til Klassekampen at konseptet «Lesetid» er tilgjengelig for alle bokhandlere. At det frontes hos Ark, har ingenting med at bøkene kommer fra Gyldendal å gjøre.
– Vi fronter dette på linje med andre konsepter. Det er ikke noe spesielt med dette, sier Andresen til Klassekampen.