Årsmøte i Den Europeiske Forfatterforening

bilde_2_ewc

European Writers´ Council består av forfatterforeninger fra et trettitalls europeiske land som tilsammen representerer mer enn 150 000 forfattere. Nylig møttes representanter fra disse europeiske forfatterforeningene til et todagers EWC-årsmøte i Riga, Latvia. Nina George fra Den tyske Forfatterforening ble valgt til ny styreleder og Den belarussiske Forfatterforening, Union of Belarusian Writers (UBW), fikk for første gang en representant inn i styret, Alena Makouskaya som er prosjektleder i UBW.

uten_navn_6.jpg

Det nye styret i EWC. Fra venstre: Alena Makouskaya (styremedlem), Daniel Cristea-Enache (nestleder), Nina George (leder), Markku Loytonen (styremedlem), Rusica Cindori (styremedlem).

Arno Jundze, leder for Den latviske Forfatterforening åpnet årsmøte. Bildet han tegnet opp av forholdene for latviske forfattere, var temmelig likt norske forhold, salgstall på rundt 2000 var et godt salg og et salg på 5000 bøker gjorde en latvisk forfatter til bestselger på hjemmebane. Oversettelse til andre språk var et viktig anliggende for både denne foreningen og mange av de andre foreningene som var tilstede på møtet.

EU-direktiver

Orientering og diskusjon rundt EU direktiver var sentralt på årsmøtet. Avtroppende styreleder Gunnar Ardelius og generalsekretær Myriam Diocaretz orienterte.

Nytt styre og nytt medlem.

Den nystiftede tsjekkiske forfatterforeningen Asociace spisovatelů (The Czech Writers Association) ble innvotert som nytt medlem av EWC. Gunnar Ardelius ble takket av som president/styreleder og følgende ble valgt inn i styret i foreningen:

Nina George (leder), Daniel Cristea- Enache (nestleder), Rusica Cindori (styremedlem), Alena Makouskaya (styremedlem), Markku Loytonen (styremedlem).

Fra Norge deltok styremedlem Victoria Bø som representant for DnF og Arne Vestbø og Trond Andreassen, henholdsvis generalsekretær og internasjonal sekretær, begge fra Norsk Faglitterær Forfatterforening.