Katalogene fra Audiatur festival for ny poesi har ofte en egen plass i bokhyllen. De tar ikke plass, men får det. Store i kvantitet og kvalitet. Samtidig har festivalene klart å presentere uttalt poesi; sagt, sunget, kvedet, lydet, til en like høy grad av kvalitet. Årets festival har begge dele, og en noe uvanlig form. Her er hva redaksjonen selv skriver om festivalen, som åpner klokken 19 i kveld, på Bergen Kunsthall:
Vi har villet lage en sterkere sammenheng enn tidligere mellom de ulike opplesningene under festivalen og la dem spille seg ut mot hverandre i forskjellige konstellasjoner. Teorien er at tekstene vil kunne belyse hverandre minst like godt som et foredrag eller en panelsamtale. Samtidig appellerer vi til publikum som deltakere. Om vi lykkes vil festivalen arte seg som en tre dager lang kollektiv samtale med utgangspunkt i de fremførte verkene. Programmet er lagt opp som opplesninger med påfølgende samtaler der alle oppfordres til å delta. I dette ligger det også en naiv, men grunnleggende politisk gest: å bruke poesifestivalen til å skape et midlertidig fellesskap de tre dagene den varer.
For at dette skal lykkes er du som publikummer helt avgjørende, både som deltakende tilhører og samtalepartner.
Festivalkatalogen består i år av til sammen tolv samtalebøker hvor en leser diskuterer et av de inviterte verkene, poesien og sammenhengen verket springer ut av med den som har laget det. Dessuten gir vi utOpprøret. Om poesi og finans av Franco «Bifo» Berardi i norsk oversettelse.Velkommen til Bergen Kunsthall 3.-5. april.