Baltic Writers’ Council samlet i Visby

Situasjonen for forfattere, oversettere og kulturarbeidere i Ukraina og Belarus sto i fokus da representanter for forfatter- og oversetterorganisasjonene i Østersjøen og Norden var samlet forrige helg.

I Visby var representanter for forfatter- og oversetterorganisasjonene i Østersjøen og Norden samlet i helgen 6.–7. mai for å gjennomføre året generalforsamling, denne gangen endelig fysisk etter to år med pandemi og smittevernrestriksjoner. Baltic Writers’ Council representerer 21 forfatter- og oversetterorganisasjoner, 12 land, og rundt regna 17 000 medlemmer.

Forfatterforeningen var representert ved leder Heidi Marie Kriznik.

Foruten årsmøtet delte organisasjonene hva de primært har arbeidet med det siste året. Det var diskusjoner om faglitterære, kulturelle og politiske utfordringer og problemstillinger og opplesning av dikt skrevet av ukrainske forfattere, i solidaritet med Ukraina.

En av de ukrainske poetene flere leste, var Halyna Kruk. Hun vier nå all sin tid til å bistå med humanitærhjelp i Kiev.

Den ukrainske skribentorganisasjonen ble også invitert av rådet til å bli fremtidig medlem, men ingen ukrainske representanter var til stede på dette møtet.

Noe av det som gjorde ekstra inntrykk i helgen var å høre om de mange flyktningene i de baltiske landene, slik som Polen, og at mange av disse, til tross for at det setter dem i stor fare, reiser tilbake igjen for å bistå med humanitær hjelp.

Sterkt var det også å høre lederen i den Belarusiske foreningen, Barys Piatrovich, fortelle om situasjonen i Belarus, og hvor lite som skal til før myndighetene stempler mennesker som terrorister og ekstremister, og uten grunnlag dømmer disse til strenge straffer, og er det eneste landet i Europa som i fredstid som opererer med muligheten for å gi dødsdommer.

Myndighetene har informert om at ti forfattere som påstås være ekstremister og terrorister er fengslet, men Piatrovich mener det er over tjue forfattere. Noen forfattere er også pågrepet i Moskva.

Ales Bjaljatski, som mottok DnFs Ytringsfrihetspris, er fengslet for andre gang. For hver gang noen blir fengslet, blir dommene strengere og strengere, fortalte Piatrovich.

Svetlana Aleksijevitsj er i eksil i Tyskland. Piatrovich fortalte at så mange som 300-500 000 har forlatt Belarus. Som Forfatterforeningen har skrevet tidligere så er det kun to av styremedlemmene i den belarusiske forfatterforeningen igjen i Belarus, etter at den belarusiske forfatterforeningen ble stengt ned i oktober i fjor:

Belarusisk forfatterforening stengt ned

Piatrovich fortalte også om hvordan belarusiske soldater nekter å delta i russernes krig mot Ukraina, og at mange belarusere nå er arrestert for å ha forsinket togtransport gjennom landet med drivstoff og militært utstyr til russisk krigføring.

Mer om den belarusiske forfatterforeningen her: https://lit-bel.org/information-in-english/

Ellers: Baltic Center for Writers and Translators på Gotland er en arbeids- og møteplass for forfattere og oversettere der det er mulig å søke om opphold for kortere perioder. For ukrainske forfattere og oversettere er det nå mulig å søke om 1–3 måneders opphold i Visby på øya Gotland, Sverige.

Les mer her: