Belarus: Nye angrep på ytringsfriheten

Stans forfølgelsene av belaruserne og nedleggelsene av ikke-statlige organisasjoner! Det krever forfatter- og oversetterforeningene i Norge i et innlegg i Klassekampen.

Av Heidi Marie Kriznik, Eystein Hanssen, Arne Vestbø, Hilde Lyng og Alexander Løken

I forrige uke besluttet belarusiske myndigheter å avvikle PEN Belarus. Nå står den uavhengige belarusiske forfatterforeningen for tur. Tirsdag denne uka mottok den belarusiske forfatterforeningen et brev fra landets høyesterett der foreningen blir underretta om at domstolen skal utrede nedleggelsen av foreningen som juridisk organisasjon. Begjæringen kom fra det belarusiske justisdepartementet.

Tirsdag 24. august må den belarusiske forfatterforeningen (etabl. i 1933) møte i høyesterett slik prosessen er med organisasjonene som blir stengt ned. Myndighetene har tidligere raidet foreningens kontorer og besluttet å stenge bankkontoen deres. Siden en rekke advokater har mistet advokatlisensen etter å hjulpet ikke-statlige organisasjoner, opposisjonelle og fengslede, strever den belarusiske forfatterforeningen med å finne en advokat som tør og kan ta på seg oppgaven å forsvare foreningen.

Ett år etter det omstridte valget som startet protestbølgen mot myndighetene, er situasjonen i landet nå verre enn noen sinne. Flere og flere stemmer kommer til å stilne i frykt.

Det siste året er mer enn 35 000 opposisjonelle fengslet, og akkurat nå sitter mer enn 600 politiske fanger i fengsel.  Over 100 ikke-statlige organisasjoner er stengt, deriblant PEN Belarus, journalistforbundet og menneskerettighetsorganisasjoner.

Forfatter- og oversetterforeninger i Norge krever at belarusiske myndigheter umiddelbart stanser sine angrep på ytringsfriheten, organisasjonsfriheten og forsamlingsfriheten. Stenging av ikke-statlige organisasjoner må omgjøres og ta slutt. Forfatter- og oversetterforeninger i Norge ber om at norske myndigheter utsteder visum til truede og forfulgte belarusiske skribenter.

Forfølgelsene av enkeltforfattere og oversettere – og enhver belaruser som hegner om demokratiet – må stoppes nå.

Den norske Forfatterforening v/Heidi Marie Kriznik

Forfatterforbundet v/Eystein Hanssen

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening v/Arne Vestbø

Norsk Oversetterforening v/Hilde Lyng