Bokbransjen sammen om litteraturgave til prinsesse Ingrid Alexandra (18)

En samlet bokbransje sender prinsesse Ingrid Alexandra en litteratursamling som dannelsesgave til 18-årsdagen.

Prinsesse Ingrid Alexandra fotografert i anledning 18-årsdagen. Foto: Ida Bjørvik, Det kongelige hoff

I anledning H.K.H. prinsesse Ingrid Alexandras 18-årsdag fredag 21. januar, ønsker et samlet bok-Norge å gi prinsessen en litteratursamling i presang. Initiativet kom i stand etter en idé fra forlegger Mads Nygaard, konserndirektør i Aschehoug.

Bøkene i samlingen er et utvalg utgitt på norske forlag av landets fremste forfattere, oversettere, tegneserieskapere og illustratører, som de siste årene er hedret med Norges viktigste litteraturpriser. Litteraturutvalget er dermed gjort av anerkjente juryer, og representerer det ypperste av litteratur på norsk.

– En samlet bokbransje ønsker å dele det fremste av ny norsk litteratur med H.K.H. Prinsesse Ingrid Alexandra. At det utgis og leses litteratur er vesentlig for samfunnet og for den enkelte. Lesing har en rekke positive effekter for helse og utvikling, og det at vi leser bøker har vært og er grunnleggende for menneskets dannelse, sier direktør i Forleggerforeningen Heidi Austlid, på vegne av giverne.

Som en del av gaven får Prinsessen også et kunstkort, skapt i ett eksemplar for anledningen. Kortet er laget av illustratør og barnebokforfatter Kristin Roskifte.

Litteratursamlingen er en gave fra forleggere i Forleggerforeningen, bokhandlere i Bokhandlerforeningen og forfattere og oversettere, tegneserieskapere og illustratører i Den norske forfatterforening, Forfatterforbundet, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk Oversetterforening og Grafill.

Litteraturgaven er sammensatt av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen.