Bøker er populære julegaver

Første uken i desember ble det solgt over 17 000 forskjellige titler fordelt på over 300 000 bøker i norske bokhandler, viser Bokhandlerforeningens tall.

– Folk kjøper og leser utrolig variert. Vi har hatt en svært god bokhøst, hvor mange store navn har kommet med nye bøker som selger godt. Samtidig er det fortsatt sånn at det klart viktigste for boksalget i norsk bokhandel, er bredden i boktilbudet. I løpet av et år ser vi at de hundre mest solgte bøkene, kun utgjør mellom 15-20 prosent av totalt antall solgte bøker, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Leserundersøkelsen 2022 viser at mer enn 37% av bøkene som kjøpes i bokhandelen, kjøpes til andre. I en undersøkelse gjennomført av Ipsos i november 2022 kommer bøker på en delt femteplass over hva folk ønsker seg mest til jul.