Aktuelt

Bokhandelens forfatterstipender til Rød-Larsen, Hølleland, Årskaug og Rui Slettebakken

Hilde Rød-Larsen (bildet), Halvard Hølleland, Arne Henning Årskaug og Kristine Rui Slettebakken får bokhandelens forfatterstipender 2023

Hilde Rød-Larsen
Oslo, Norge 23.02.2022 Forfatter Hilde Rød-Larsen Foto: Adrian NIelsen / NORLA

Stipendene deles ut av Bokhandlerforeningen i samarbeid med Den norske Forfatterforening og Norske barne- og ungdomsbokforfattere. Utdelingen skjer på Litteraturfestivalen på Lillehammer 24. mai klokken 1400.

– Å få Bokhandelens forfatterstipend, med den anerkjennelsen det innebærer, gir meg mot og kraft mens jeg egentlig er temmelig utslitt. For ikke å snakke om alle pengene da, som gir meg tid, tid til å skrive! For en deilig tid jeg går i møte, for det er jo ikke noe jeg heller vil enn å gjøre det. Uendelig stor takk til Bokhandlerforeningen og til Det Litterære Råd i Forfatterforeningen, sier Hilde Rød-Larsen om stipendet.

Rød-Larsen har bakgrunn som skjønnlitterær oversetter og redaktør, og debuterte i 2019 med romanen Sommertid. I 2022 kom hun med sin andre bok, Diamantkvelder. Om boka skriver juryen:

«Romanen omhandler en asymmetrisk seksuell relasjon mellom en ung kvinne og en vesentlig eldre mann og fikk betydelig oppmerksomhet i offentligheten fordi det viste seg at den var inspirert av virkelige hendelser og personer. Som et innlegg i me-too debatten er boken viktig, ikke minst fordi den viser frem gråsonene og nyansene i problematikken, men det bør ikke overskygge for bokens øvrige litterære kvaliteter.»

De to stipendene på 60 000 går til Halvard Hølleland og Arne Henning Årskaug. Hølleland er i dag statssekretær ved Statsministerens kontor, og debuterte i 2020 med romanen Faste rammer. I 2022 ga han ut sin andre roman, Veien videre. Om denne skriver juryen:

«Med denne hovedpersonen har Halvard Hølleland lykkes i å skape en troverdig og sammensatt forteller. Forfatteren skriver en ren og til tider elegant prosa. Samtidig fremviser han et åpenbart talent for dramaturgi og spenningsoppbygging som gjør romanen vanskelig å legge fra seg.”

– Jeg er veldig glad og takknemlig for å få stipendet. Dermed får jeg mulighet til å sette av tid og rom til å gjøre noe av det jeg liker aller best, sier Hølleland. – Forhåpentligvis kan det å skrive i en sammenhengende periode, og ikke bare på kvelder og i helger, også føre frem til et manus og kanskje helt til en ny bok.

Arne Henning Årskaug er utdannet bibliotekar og har studert skrivekunst. Han debuterte med prosasamlingen Utstyrstekster i 2015, og i 2022 kom oppfølgeren Skap & Sørg, som av juryen beskrives som “punk-prosa i bygdetapning”.

“Dette er ellevill, utemmet prosa som ikke ligner på så mye annet i norsk litteratur. Nettopp dette tydelige og personlige avtrykket er det som gjør Arne Henning Årskaug til en stemme å følge med på fremover,” står det videre i juryens begrunnelse.

– Denne tildelinga var grueleg kjekk, eg skal ikkje lyge og påstå noko anna. Å skrive bøker er eit svimlande og fornuftstridig strev, og eg vert difor frykteleg glad når krotet mitt gjer inntrykk på nokon som har teke på seg arbeidet med å lese det. Når ein ser på lista over tidlegare mottakarar skjønar ein dessutan at ein har hamna i eit særs staseleg selskap, sier Årskaug.

Bokhandelens barne- og ungdomsbokstipend går i år til Kristine Rui Slettebakken. Slettebakken er forfatteren bak trilogien om Jo og Frida, og debuterte i 2020 med boka Jo har skjedd. Hun kom ut med sin siste bok, Billie og Bo, i 2023. Slettebakken har tidligere mottatt Kulturdepartementets Litteraturpris, og vært nominert til både Trollkrittet, Brageprisen og ARKs barnebokpris.

– Å få bokhandelens stipend er en skikkelig fin anerkjennelse. Det betyr mye at noen følger med på det jeg jobber med og har troa på forfatterskapet mitt, sier Slettebakken om tildelingen.

I juryens begrunnelse står det blant annet: “Bøkene sprudler av energi, har et godt språk og skildrer troverdig fra en 11-12-årings perspektiv. Kristine Rui Slettebakken er en forfatterstemme det er verdt å følge med på framover, for hun skriver med et overskudd det er få forunt.”

Barne- og ungdomsbokstipendet ble delt ut første gang i 2001. I år har stipendet blitt økt fra 40 000 til 60 000 kroner.
– Dette er stemmer vi gleder oss til å høre mer fra fremover! Vi vet at det kan ta lang tid å skrive god litteratur, og mange år å bygge opp et forfatterskap. Derfor er det en glede å kunne være med på å gi forfattere i etableringsfasen et litt større rom til å skrive, sier Anne Schiøtz, direktør i Bokhandlerforeningen.

Hvert år deler Bokhandlerforeningen ut 455 000 tusen kroner fordelt på seks stipender. Fra det første stipendet ble delt ut i 1997 og frem til i dag, har Bokhandlerforeningen på vegne av norske bokhandler gitt ut over 7 millioner kroner, fordelt på mer enn 100 forfatterstipend. Stipendmidlene dekkes av Bokhandlerforeningens medlemmer, mens det er de ulike forfatterforeningenes litterære råd som innstiller mottakerne av stipendene.