Bokhandlere frykter Coop-Tanums inntog i 670 matbutikker

Les saken i sin helhet i Klassekampen: http://www.klassekampen.no/article/20170927/ARTICLE/170929966 – Tar Tanum bestselgersalget fra oss, tar de levebrødet vårt, sier Anitha Bendiksen på Andøy Bok og…

coop_bok
  • Les saken i sin helhet i Klassekampen: http://www.klassekampen.no/article/20170927/ARTICLE/170929966

– Tar Tanum bestselgersalget fra oss, tar de levebrødet vårt, sier Anitha Bendiksen på Andøy Bok og Papir til Klassekampen. – Vi er en distriktsbokhandel langt ute i havgapet, og vi prøver så godt vi kan å overleve.

Tanum, som eies av Cappelen Damm, skal etablere bok-i-butikk-satsingen Tanum Concept i 670 dagligvarebutikker. Tanum Concept skal selge pocket-bestselgere, barne- og ungdomslitteratur og faktabøker, så vel som et utvalg nye titler.

– Salget av noen bestselgere gjør at vi klarer å holde hodet over vannet og kjøpe inn andre titler og tilby bredde til leserne. Om matbutikken også tilbyr de samme bestselgerne kan det bli vinn eller forsvinn for mange bokhandlere i landet, sier Bendiksen til Klassekampen.

Hun får støtte av daglig leder i sammenslutningen Fri Bokhandel, Helén Foss. – Hvis en liten bokhandel går fra å selge 15 Jo Nesbø-bøker til å bare selge fem, fordi den samme boka selges på Coop, har det mye å si for en liten bokhandel, sier Foss.

Fri Bokhandel representerer 70 ulike bokhandlere over hele landet.

Det er også en risiko at lokale bokhandlere vil tjene mindre på hver bok, ifølge Foss. – Når bokhandlerne forhandler med forlagene, henger antallet per tittel man bestiller sammen med rabatten, som vil si inntekten vi får per bok. Vårt volum vil gå ned, og forlagene som ikke kjenner sitt politiske ansvar, vil forsøke seg med dårligere rabatter til grupperingen vår, sier hun.

– Det blir en tøffere og tøffere hverdag. Kundeadferden endrer seg stadig, salg av papirbøker går ned, og vi mistet millioner da vi ikke lenger fikk salg av skolebøker for videregående, sier daglig leder Siri J. Strømmevold i Tynset Bokhandel. Bare et steinkast unna ligger Coop Xtra – og derfra kommer det nå konkurranse. Hun liker konkurranse, men sier: – Med denne avtalen får jeg følelsen av at Cappelen Damm som forlag og Tanum som bokhandelkjede faktisk undergraver bokavtalen og intensjonen i den.

Tynset Bokhandel må som andre bokhandlere forholde seg til abonnementsavtaler og forpliktelser om å skaffe bøker som blir etterspurt og sørge for å tilby bredde ved å også ta inn smalere titler.

– Om flere forlag med sine bokhandlerkjeder begynner å gå inn i dagligvarehandlene, risikerer vi å miste mye av vårt salg til matbutikker. Men som bokhandel sitter vi igjen med abonnementsavtaler, skaffeplikt og forpliktelser om å tilby smale titler. Det blir en heftig hverdag, sier hun til Klassekampen.

Helén Foss i Fri Bokhandel mener Cappelen Damm og Tanum, og eventuelt andre forlag som måtte følge etter, kan ende opp med å skyte seg selv i foten.

– Jeg tror forlagene ved å satse på boksalg i dagligvarebutikk i siste instans ender opp med å straffe seg selv. De mister viktige salgskanaler for det som ikke er bestselgere om de lokale bokhandlerne ender opp med å legge ned, sier hun.

Direktør i Tanum, Karin Mundal, mener ifølge Klassekampen at bokhandlerne i distriktene har lite å bekymre seg over når Tanum snart sjøsetter sitt nye konsept i Coop-butikkene.

– Vi ser på dette som et supplement heller enn en konkurrent til bokhandlere på mindre steder, sier hun til Klassekampen.

Mundal forklarer at Tanum Concept, som er navnet bokkjedens nysatsing, etter planen vil opprettes i 670 Coop Obs- og Coop Extra-butikker. I bokhyller og liggende på bokbord ute i butikken vil Tanum stille ut sine topp ti pocketbøker, en del faktabøker og barne- og ungdomslitteratur, samt et utvalg nye titler. – Ikke alle Coop-butikkene vil ha samme tilbud. Det må tilpasses hvert enkelt sted, sier hun til KK.

– Forstår du at frie bokhandlere i distriktene er bekymret?

– Jeg tror bekymringen er litt overdrevet. Det er ikke plass til veldig mange bøker i Coop-butikkene, og jeg tror den mangelen på plass vil fungere innsnevrende slik at vi ikke blir en så stor konkurrent til de lokale bokhandlerne, sier Mundal. Hun avviser at Tanum Concept vil skumme fløten med bestselgersalg og bidra til å undergrave intensjonene i bokavtalen ved å ikke tilby den bredden som tilbys av fullblods bokhandlere. – Vi skal fungere som en bokhandel på linje med andre. Vi forholder oss til skaffeplikten og andre regler, sier hun.