Bokhotell i skjærgården

om_hotellet

På et styremøte i fjor satt Jan G. Larsen og kastet ideer opp i luften. Hva kunne gjøres for å sette Resort Lyngørporten på kartet? Skape noe unikt, noe som vil få hotellet i sørlandsperlen til å skille seg ut. 16. desember slo det ned i ham: Bøker! Det gode liv. Med bokbyen Tvedestrand som nabosted var det et naturlig valg. Når bokhotellet åpner med brask og bram 8. mai, er det i samarbeid med daglig leder i bokbyen Tvedestrand, Solveig Røvik.

Jeg forstår raskt at det er en gründer jeg har i tale, her vi sitter i hver vår mobil. Jeg med utsyn over Tyrifjorden, han med full fart inn i bokbransjens verden. På spørsmål om Larsen selv er opptatt av litteratur, svarer han kontant ja. Men det er historie han er hekta på. Han ser for seg en rekke arrangementer, alt fra krimforedrag til slektsgranskning, og sier at hans styrke er åpenhet og gjennomslagskraft. Han innser også sine begrensninger og lar derfor bokbyen velge ut forfattere, temaer og arrangementer.

– Jeg utfordrer bokbyen til å lage forfatterarrangement det svinger av, og har kontaktet Forfatterforeningen, forlag og bokklubben for å høre hva jeg kan brukes til. Jeg vil at hotellet skal være en møteplass, en katalysator for alt som har med bøker å gjøre. Her er ingen begrensninger.

Med egen interiørarkitekt som nedstammer fra Kielland-familien, er han i full sving med å innrede rom egnet til bøker. Noe av det første Larsen gjorde, var å kjøpe to kasser med briller i alle styrker til alle glemsomme sjeler. Hvilken profil man vil ha, hvordan arrangementene og foredragene skal gå for seg, overlates til bokbyen Tvedestrand, som har kompetansen og erfaringen. Men utvidelsene kommer, man er allerede i kontakt med Westerdahls med tanke på å holde egne skrivekurs på hotellet. Hvem som er målgruppen og kurslengde er ikke klarlagt, men for Larsen gjelder det å tråkke opp veien mens man går.

På åpningen 8. mai finner vi navn som Christian Borch og Brit Bildøen på programmet. Øyvind Berg foredrar om Gunnar Sønsteby for barn og om hummer for voksne, mens Bildøen vil holde et foredrag om "Stormanngalskap og andre litterære dyder". Borch vil diskutere sannhetens kår og journalist og forfatter H. C. Hansen kåserer.

– Så til bøkene. Hva vil dere ha i hyllene når dere åpner?

– Godt du spør om det! Vi har hele serien med hellige skrifter fra Bokklubben, samt de hundre beste bøker i verden og de hundre bøkene som har forandret verden. Serier man kan lese i foajeen. På rommet kan man låne med seg bøker fra de 20-30 kassene bokbyen stiller til disposisjon – disse kan også kjøpes, og alle inntekter av salg tilfaller bokbyen. Ellers kommer naboer med reisebøker, man kjøper opp dødsbo og finner en og annen bokskatt i form av signerte bøker fra 1800-tallet. Det gjør seg med gulnede sider i et monter. Det vil være skjønnlitteratur og barnebøker, og her håper nok Larsen på donasjoner fra forlag og andre instanser. Stikkord er kjøpe, sirkulere, generere.

– Alt for bokelskerne! utbryter Larsen, som også vil utgi egen bok. Med hotellgjestenes oppskrifter knyttet til et sommerminne.

– Hva leser du for tiden?

– Frost av Roy Jacobsen.