Boklov: Rullerende fastpris og tidligere tilgang på lydbøker

Rullerende fastpris på bøker og tidligere tilgang på lydbøker er to tiltak i regjeringens forslag til boklov, som NRK har fått tilgang til. – Vi ønsker at forfattere som skriver bøker på norsk skal få ordentlig betalt, sier kulturminister Anette Trettebergstuen om forslaget til ny boklov. Hele høringsutkastet er fortsatt under arbeid og skal etter planen sendes ut i morgen. Heidi Marie Kriznik roser Trettebergstuen for å fremheve at bokloven skal sikre at forfatterne behandles likt og sørge for at de kan ha økonomi til å skrive bøker.

Anette Trettebergstuen. Foto: NTB Kommunikasjon/Statsministerens kontor

Som kjent vraket den nye Høyre-regjeringen Aps forslag til boklov i 2013.

Les NRKs sak i sin helhet: https://www.nrk.no/kultur/lengre-fastpris-pa-boker-og-tidligere-tilgang-pa-lydboker-_-her-er-regjeringens-forslag-til-boklov-1.16070155

Nå legger kulturminister Anette Trettebergstuen frem et nytt og modernisert forslag til boklov. Den er ikke identisk med 2013-loven. Siden 2013 har blant annet lydbøker blitt en større del av hverdagen vår, skriver NRK.

Les bok365s dekning: https://bok365.no/artikkel/slik-kan-den-nye-bokloven-bli/

– Bokloven sikrer en likebehandling for hele bransjen. Og et større mangfold av bøker, sier kulturministeren til NRK.

Dette er noe av det regjeringen foreslår i høringsutkastet til ny boklov:

o Innføring av obligatorisk fastpris på alle nye bokutgivelser. I dag er det slik at de fleste nye bøker må selges til en fast og lik pris overalt. 1. mai året etter bokutgivelse kan bøkene selges på tilbud. Regjeringen ønsker nå en fastprisperiode på 12 til 18 måneder fra utgivelsesdato. Slik kan det komme bøker til salgs for en billigere penge gjennom hele året.

o Fjerne den generelle rabattordningen på bøker. I dag er det slik at bokhandlerne kan gi inntil 12,5 prosent rabatt på bøker i fastprisperioden. Små aktører, som uavhengige bokhandlere og distriktsbokhandlere vil i mindre grad ha råd til å tilby denne rabatten og må derfor holde et høyere prisnivå enn netthandel og store aktører. Regjeringen foreslår å fjerne rabattmuligheten for å gi likere konkurransevilkår og bidra til å opprettholde bokhandlere over hele landet.

o Innføre en plikt til å tilby og levere lydbøker som er digitalt tilgjengelige. I dag er lydbøker ofte utilgjengelige i fastprisperioden. Regjeringen foreslår at strømmetjenester må tilby muligheten til å kunne kjøpe lydboka i strømmetjenestene når boka gis ut – ikke vente til fastprisperioden er over.

– Dette handler til syvende og sist om ytringsfrihet og demokrati, sier Trettebergstuen.

– Hvordan vil leserne merke denne nye bokloven?

– For leserne vil ikke dette ha så mye å si. De kommer til å få bøker på tilbud uansett. Dette er for å behandle forfatterne likt og for å sørge for at forfatterne kan ha økonomi til å skrive bøker.

DnF-leder Heidi Marie Kriznik sier dette lover godt for litteraturpolitikken at virkemidlene skal settes inn der litteraturen skapes, av forfatterne – og roser kulturministeren for å fremheve at bokloven skal sikre at forfatterne behandles likt og skal sørge for at forfatterne kan ha økonomi til å skrive bøker.

Oppslaget i NRK sier ingen ting om hvorvidt fastprisen skal følge verket eller hvert enkelt format. Det er helt vesentlig for forfatterøkonomien at fastprisperioden følger formatet, hvis ikke blir det opp til forlagene å avgjøre om litteraturpolitikken lykkes. Her må politikken gjøre jobben.

Både rullerende fastpris og fastpris uten rabatt er helt i tråd med foreningen innspill. Kriznik ser frem til å lese det viktige høringsutkastet i sin helhet, og gleder seg til å ta fatt på arbeidet med Bokloven.