Bokvekst i koronaåret

Forleggerforeningens bransjestatistikk for 2020 viser at totalmarkedet for salg av bøker økte med 9 prosent, til 5,4 milliarder kroner i fjor. Salg av lydbøker, e-bøker og sakprosa øker, mens papirboksalget, særlig i pocketformat, hadde en nedgang.

Strømming av lydbøker, som hadde stor vekst i 2019, fortsetter å øke. Antall rapporterte lyttinger fra Fabel og Storytel var på 6,6 millioner i 2020, en økning på 26 prosent fra året før. Forlagenes omsetning fra strømming av lydbøker øker med 30 prosent, til en beregnet utsalgspris på 388 millioner kroner. Samtidig reduseres omsetningen fra salg av pocketbøker kraftig.

– Det er positivt at nordmenn vil lytte mer til litteratur. At vi kjøpte færre pocketbøker i koronaåret 2020, mens salget av e-bøker og lydbokstrømming øker, er ikke uventet, sier direktør i Forleggerforeningen Heidi Austlid.

Når det gjelder papirmarkedet,erdet store variasjoner fra sjanger til sjanger. Norsk sakprosa for både barn og voksne viser en vesentlig økning, og samtidig ser vi en nedgang i norsk skjønnlitteratur.

Forleggerforeningens bransjestatistikk for 2020 finner du her.