Aktuelt

#BookTok: Ny markedsføringskanal på nettet

#BookTok, som er videoer med bokanbefalinger, tar av på nettet. Ifølge NRK tilpasser nå bokhandlerne seg denne nye markedsføringskanalen.

Skjermdump fra YouTube.

Les saken på nrk.no:
https://www.nrk.no/kultur/bok-trend-tar-av-pa-internett_-_-ingenting-kan-male-seg-med-_booktok-1.15676874

– Ingenting kan måle seg med BookTok, bokkanalen på TikTok, forteller Caroline Heitmann, markedssjef i Norli, til NRK.

Også Norges største bokhandlerkjede, Ark, har merket TikTok-trenden. Kategoridirektør i Ark, Kari Roll-Matthiesen, forteller at BookTok har direkte påvirkning på salget av særlig engelskspråklige bøker.

Booktok er en emneknagg og kanal på TikTok for bokinteresserte, hvor brukere deler lesetips og tanker rundt bøker. Til sammen har emneknaggen nå over 22 milliarder visninger globalt, noe som har ført til at den også har fått effekt for bokforhandlere.

De fleste bøkene som anbefales på BookTok er engelskspråklige, noe som har fått utslag på bestselgerlistene.

BookToker Rikke Neverdal fra Norge har nesten fire tusen følgere og over 200.000 likes på sin TikTok. Under brukernavnet norwegian_bookshelf deler hun sine tanker om bøker for å inspirere andre til å begynne å lese.

Nå deler Neverdal lesertips og månedlige boklister med sine følgere. Hennes mest sette video har nesten 40.000 visninger. Hun forteller at den positive responsen sammen med fellesskapsfølelsen er det som motiverer henne, skriver NRK.