Bragepris til Morten A. Strøksnes for «Havboka» (sakprosa)

Om boken skriver juryen:  Morten Strøksnes: Havboka. Eller kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort havgjennom fire årstider, Forlaget Oktober «Tre…

morten_a

Om boken skriver juryen:

gjennom fire årstider, Forlaget Oktober

«Tre og en halv milliard år skulle det ta fra første primitive livet utviklet seg i havet, til Hugo Aasjord ringte meg en sen lørdagskveld i juli mens jeg var i et livlig middagsselskap i Oslo sentrum.» I Havboka forteller Morten Strøksnes den spennende historien om fire forsøk på å fange håkjerring i Vestfjorden. Fiskehistoriene rammer inn fire årstider i Nordland, og skildrer skarpt alt liv som yrer over og under havoverflaten, men også et vennskaps mange faser. Aller mest spenner forfatteren det store lerretet for våre liv; dypet som vi stammer fra, men som vi likevel ikke kjenner fullt ut. På suverent vis vever Strøksnes fyr- og kysthistorie, idé- og litteraturhistorie sammen med både drømmeskildringer og poetiske beskrivelser av vann og sjø, og minner oss om vårt hopehav med alt liv, og vårt felles opphav.

De øvrige nominerte i klassen for sakprosa:

Åse Brandvold: En flukt som aldri tar slutt, Forlaget Manifest
Guro Hoftun Gjestad: Storbarnsliv, Forlaget Oktober