Brageprisen tildelt Beate Grimsrud

Beate Grimsrud, som døde i sommer, er tildelt Brageprisen for romanen «Jeg foreslår at vi våkner».

Det er første gang en forfatter får Brageprisen etter sin død, og Bragejuryen skriver i sin begrunnelse for årets beste roman at den «rommer alt man håper skal befinne seg mellom to permer når man åpner en ny bok.»

Årets Bragepriser ble delt ut av kulturminister Abid Raja torsdag 26. november i en heldigital og forkortet versjon på Facebook.

Følgende bøker og forfattere vant Brageprisen:

• Skjønnlitteratur

Beate Grimsrud: Jeg foreslår at vi våkner, Cappelen Damm

• Åpen klasse: Nyttebøker voksne og barn/ungdom

Thomas Horne: Den store klimaguiden, Forlaget Press

• Barne- og ungdomsbøker

Jenny Jordahl: Hva skjedde egentlig med deg?, Cappelen Damm

• Sakprosa

Dag O. Hessen: Verden på vippepunktet, Res Publica

• Hedersprisen

Dag O. Hessen

Begrunnelse – Skjønnlitteratur:

Tittel: Jeg foreslår at vi våkner
Forfatter: Beate Grimsrud
Forlag: Cappelen Damm

Årets vinner av Brageprisen skjønnlitteratur rommer alt man håper skal befinne seg mellom to permer når man åpner en ny bok. Vinnerromanen er rett og slett et overflødighetshorn av skarpe formuleringer, presise observasjoner, svimlende filosofiske tanker og vilter fantasi.
Romanen har en egenartet fortellerstil der den nærmest flagrer hit og dit med uventede tankesprang og originale assosiasjoner uten å miste realitetene av syne. Fortellerstilen skaper en livlig stemning, og en vellykket kontrast til den mørke krefthistorien. Forfatteren har velutviklet sans for humor, og boken er fylt med kvikke replikker og spontane betraktninger, noe som gjør den til en litterær lesefest.
Romanens hovedperson får vite at hun har kreft, og skildringene av eksistensielle rystelsene som kommer i kjølvannet av å få en slik sjokkbeskjed er preget av klokskap og innsikt. Forfatteren skriver åpenhjertig og usentimentalt om prosessen fra syk til potensielt frisk, med et livsbejaende holdning som gir språket en særegen kraft.
I denne nyskapende vinnerromanen finnes ingen vanntette skodd mellom realisme og eventyr, og det føles helt naturlig å ha selskap av de to følgesvennene, rotta og reven, som konverserer om livets små og store spørsmål mens historien går sin gang.
Vi skulle så gjerne fått anledning til å følge dette unike og fantastiske forfatterskapet i mange år fremover, men slik gikk det dessverre ikke. Vi er derfor svært glade for å kåre Jeg foreslår at vi våkner av Beate Grimsrud som døde tidligere i år til vinner av årets Bragepris for skjønnlitteratur. Romanen er et høydepunkt i et originalt forfatterskap med solide, slitesterke bøker som fortjener et langt liv.

Brageprisen har, siden den første gang ble delt ut i 1992, etablert seg som en av Norges viktigste litterære priser. Prisen deles ut av Stiftelsen Den norske Bokprisen og har som formål å hedre gode norske forfatterskap, samt skape interesse for norsk litteratur.