- Les Klassekampens referat i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20180601/ARTICLE/180609998
- Les bok365.nos referat i sin helhet her: https://bok365.no/artikkel/bors-eller-bredde/
I panelet satt kulturminister Trine Skei Grande (V), direktør Kari J. Spjeldnæs i Aschehoug Litteratur, forfatter Tom Egeland, leder i Forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik og forlegger Jonas Forsang. Hilde Sandvik var ordstyrer.
Kulturministeren mente at norsk bokbransje ligger bakpå i utviklingen av digitale løsninger og plattformer. Trine Skei Grande kom med klare formaninger til bokbransjen:
– Da må du legge merke til at folk stort sett kjøper e-bøker på engelsk, ikke på norsk. Ungdommene leser ikke bøker lenger. Hvis bokbransjen mener at alt er bra i det digitale tilbudet, har vi en kjempeutfordring, sa Grande.
Ifølge Klassekampen mener Grande at det må bli lettere å kjøpe ebøker, strømmetjenestene må åpne opp for titler fra flere forlag, og forretningsmodellene i de digitale delene av bransjen må ivareta både bredden og bestselgerne.
Selv hadde hun kjøpt seg Kindle, fortalte hun. Til hennes ergrelse blir det mest engelsk litteratur på den.
– Mange av oss har et hellig forhold til papirboka. Vi fyller stua vår med irriterende mengder av dem. Men det betyr ikke at papirboka tjener alle formål. Det er kanskje ikke oss gamliser vi skal greie å omvende til å bli e-boklesere. Men de unge må vi greie å få med oss. Hvis vi ønsker at e-boka skal ta av, gjenstår det flere koder å knekke, manet Grande ifølge Klassekampen.
Aschehoug-direktør Kari Spjeldnæs var mer nøktern:
– Jeg har ikke noe ønske om at det digitale plutselig skal skyte fart, eller at det skal ta av. Jeg tror det er viktig at det ikke går for fort. Vi befinner oss kanskje i bunnen av en kjellertrapp, og må gå den opp, trinn for trinn, sa Spjeldnæs, som minnet om at den store bærebjelken i boksalget i dag fremdeles er i den fysiske bokhandelen.
Litteraturens svar på Coca-Cola
De to forfatterne i panelet, Tom Egeland og Heidi Marie Kriznik, påpekte at også forfatterøkonomien settes på prøve av nye, digitale aktører.
– Amazon er litteraturens svar på Coca-Cola, sa forfatter Tom Egeland. – Det er et råkommerst, internasjonalt selskap som gjerne dumper prisene på bestselgerne. Men ingen forfattere kan leve av en bok som koster 49 kroner, slik det er hos Amazon. De har hele verden som marked! I Norge er vi mange som skal dele på inntektene når bokkrona fordeles. Da må vi også se på hva et hus eller en liter bensin koster i Norge sammenliknet med prisene i USA. Norske bøker må forholde seg til det norske markedet og prisnivået, ikke det amerikanske, sa Egeland.
Kriznik fremholdt viktigheten av bokhandlernes plass i det litterære økosystemet. Nettopp bokhandlene kan bidra til å ivareta bredden i litteraturen, både gjennom litteraturabonnementene og som formidlere. Kriznik understreket at de fleste bokhandlere jo faktisk har et litteraturabonnement, og at disse abonnementene er vesentlige for å få formidlet bredden, ikke bare de spissede bestselgerne.
Kriznik la vekt på at forfatterøkonomien var viktig i totalbildet. Forfatternes medianinntekt har faktisk gått ned de siste årene.
Stordalens inntog i bokbransjen
Også hotellkongen Petter Stordalens inntog i bokbransjen ble debattert. Ingen i panelet mente det var snakk om noe «litterært jordskjelv» at en ny aktør melder seg på.
– Vi har et bittelite språk i et snålt lite land. Og systemet funker. Utlendingene jeg snakker med er imponerte over det vi har i Norge. Nå får vi håpe at de nye aktørene slutter seg til, sa kulturministeren om nykomlingen Capitana-Pilar-Gloria.
Stordalen-forlagene var representert ved Jonas Forsang, forlegger i Pilar og Capitana. Han lovte ifølge bok365.no at de ville gjøre alt for å følge spillereglene, så lenge de får like vilkår som andre forlag hos bokhandlerkjedene. Forsang understreket at de tre forlagene ville følge normalavtalen og fastprisordningen.
– Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så redde, sa Skei Grande. – Det er grunn til å håpe at de nye aktørene bruker pengene de tjener på sine bestselgere til å løfte frem nye forfattere. De har jo også knyttet til seg dyktige bransjefolk.
Heller ikke Kriznik virket bekymret.
– De har sagt de vil følge spillereglene og holde normalkontrakten. Hadde de signalisert noe annet, ville det vært grunn til bekymring, sa Kriznik.