Brobygger til den digitale leserverdenen

ogrey2

Om fem år vil vi kunne handle lesebrettet i bokhandelen, lese smakebiter på det når vi er der inne, få informasjon og kanskje kommunisere om forfatteren på nett, kjøpe ebøker til fastpris uten å betale moms. Dette er drømmevisjonen til Randi Øgrey, direktør for Bokhandlerforeningen.

Bokhandlerforeningen utarbeidet en digitaliseringsrapport allerede for to år siden. Målet var å sikre at bokhandelen også blir en handelsplass for digitalt innhold, og rapporten kan i sin helhet leses på hjemmesiden deres.

Randi Øgreys drøm er fundert i den amerikanske bokhandelen Barnes & Nobles, der man har tilgang til hele e-universet. Deres Nuke-brett er koblet opp mot bokhandelen, og der kan man bla seg gjennom alt som ligger ute. Hun mener det er viktig å sikre at leserne også i framtiden får den service og kompetanse som bokhandlerne innehar.

– Dere frykter ikke den digitale framtida?

– Slik vi ser det, er det bare én vei å gå, og det er den offensive. 59% av lesere har oppgitt at de foretrekker bokhandelen, og for at de skal fortsette med det, vil vi trekke vår styrke inn i det nye feltet og bygge en bro mellom den digitale verden og den tradisjonelle bokhandelen. Du kan kalle meg en betinget optimist.

– Hva ser du som positivt med eboka?

– De er flere. Én ting som er interessant, er den lange halen av bøker som følger slepet. Mange titler vil bli lettere tilgjengelig. Målet er å få til et like bredt tilbud på ebøker som fysiske bøker, uavhengig av format. Noe annet som er positivt, er mulighetene teknologien gir til å skaffe seg mer informasjon om forfatteren og til å delta i nettdiskusjoner. Som for eksempel Torgrim Eggens lansering av Jern her om dagen, da kunne man diskutere boken på Facebook.

Øgrey forteller også om sin opplevelse i bokhandelen Blackwell i London nylig. Der man kunne ta seg en espresso og vente på at filen man hadde med seg ble trykket på Print-on-Demand. Om det ikke har direkte med eboka å gjøre, ser hun dette i forlengelsen av de digitale mulighetene. For hun er fullt på det rene med at det blir en kraftig omstillingsprosess for bokhandelen, ikke minst for distriktsbokhandlene, som har fått det tøft etter omstillingen i skolebokordningen. Hun mener de vil måtte fokusere mer på skjønnlitteratur, og at bokhandelen vil få større betydning som kulturhus, i samarbeid med forfattere og bibliotek.

Pris

Hvordan skal eboka prises? For forfatterne hersker ennå en del forvirring om hva som danner utgangspunkt for prislappen, samt en følelse av at vi vil sitte igjen med forsvinnende lite dersom eboka skal momsbelegges.

– Altså momsen må være null. Jeg forstår ikke hvordan man kan ta 25% på eboka. Når det gjelder pris, bør den ligge på et så rimelig nivå at leseren mener det er verdt det. Skjer det, vil man ikke få noen unnskyldning for å laste ned bøker ulovlig. Siden vi snakker om et femårsperspektiv, vil det bli en del eksperimentering før man vil finne en struktur som passer alle. Men eboka bør være billigere enn en innbundet bok.

Øgrey viser til bokhandleren Faber & Faber i London, der man valgte å sette samme pris på en tittel som ble solgt innbundet i butikk og som ebok på nett. Det viste seg at begge formatene solgte like bra, og kanskje viser eksemplet at det gjelder å finne en balanse i pris.

– Jeg tror det viktigste er å vise leserne at de kjøper en opplevelse, og at denne opplevelsen kan fås i flere formater. For oss er det forfatterne og leserne som er viktigst, vår jobb som bokhandlere er å dra folk over i den digitale verden.

– Til slutt, hva er den optimale cool tool – er det iPad?

– Jeg vet ikke, hva synes du? Selv har jeg en Sony, og er svært fornøyd med den. Men det er klart, den dagen jeg kan lese en bok på iPhonen min, blir en god dag. Enn så lenge foretrekker jeg den fysiske boka hjemme, bok på øret underveis og på leserbrett når jeg er på reise. Selv om jeg må innrømme at jeg vendte tilbake fra London utelukkende med håndfaste bøker.

Øgrey understreker at Bokhandlerforeningen er for fastpris, og forteller at man har allerede laget en ebokdatabase, der alle formater kan lastes ned til lesebrett og pc, samt at man driver med beta-testing. Det er med andre ord ingen vegring mot å gå inne i den digitale bokverden på bokhandlersiden, og Randi Øgrey har for lengst deltatt i beregningene av brospennet.