Cappelen Damm dominerer Tanums bokkonsept på Coop

Les Klassekampens reportasje i sin helhet: http://www.klassekampen.no/article/20180423/ARTICLE/180429987 I september i fjor inngikk bokhandlerkjeden Tanum en avtale med Coop om å selge bøker i matvarekjedens nærmere…

d
  • Les Klassekampens reportasje i sin helhet: http://www.klassekampen.no/article/20180423/ARTICLE/180429987

I september i fjor inngikk bokhandlerkjeden Tanum en avtale med Coop om å selge bøker i matvarekjedens nærmere 700 butikker.

Tre av fire bøker som promoteres i Coop-butikkene kommer nå fra Tanums eget eierforlag, Cappelen Damm. Av de ti mest solgte bøkene er det bare to bøker fra konkurrerende forlag, skriver Klassekampen.

Foreløpig er det lite som tyder på at de andre forlagene har fått noe særlig utbytte av den nye salgskanalen for bøker.

Siden den offisielle lanseringen av Tanum Concept i mars, har 44 bøker blitt promotert på Facebook-sida. Av disse er 33 utgitt på Cappelen Damm, skriver Klassekampen.

Også på ti-på-topp-lista for Tanum Concept er åtte av ti bøker fra eierforlaget Cappelen Damm.

At Tanum Concept nå har sjøsatt avtalen med en klar overvekt av Cappelen Damm-bøker i utvalget, er ikke bra, mener forfatterforeningens leder Heidi Marie Kriznik.

– Bokavtalen gir noen forpliktelser. Selve formålet med bokavtalen er å legge til rette for et mangfold, og det ser det ikke ut til å være her, sier hun til Klassekampen.

Til DnFs nettsted utdyper hun:

– Lesere over hele landet fortjener et like godt tilbud som de som bor i storbyene. Salg av bøker/bestselgere i Coop-butikkene skviser fagbokhandelene i distriktene, disse fagbokhandelene er avhengig av salg på de samme bestselgerne som selges på Coop, og når mer av boksalget skjer i butikken, kan det resultere i nedleggelse av fagbokhandelen. Kunnskapen om bøkene som bokhandleren har finner du ikke på Coop.  Heller ikke det utvalget du ser i bokhandelen. Og bokhandleren klarer å hjelpe kundene til å finne fram i ny og gammel litteratur. Den gode bokhandelen kan forvandles til en møteplass med forfatterarrangementer og samtaler om litteratur, Coop kan ikke det. Bokhandelen skiller seg fra Coop, ikke gjennom billigsalg, men gjennom kunnskap om litteratur og gjennom bokbredden som vises fram.

Tanum-direktør Karin Mundal mener det er altfor tidlig å felle noen dom over utvalget av bøker i Coop-butikkene, og viser til at det har tatt tid å få på plass avtaler med de andre forlagene og å få all logistikk på plass.

– Vi befinner oss fortsatt i en tidlig fase hvor vi tester ut konseptet. Når vi først skulle starte et sted, var det naturlig å begynne med et lite utvalg av bøker. Men i løpet av sommeren vil det komme til et større utvalg fra andre forlag, sier Karin Mundal til Klassekampen.