Dag Solstad får æreslønn resten av livet

Dag_Solstad FOTO Bjarne Thune

Dag Solstad skal motta statens æreslønn på 200.000 skattefrie kroner i året resten av livet. – Dag Solstad har en ubestridt posisjon i norsk samtidslitteratur, og er et eksempel på at skjønnlitteratur kan overgå historiske ting. Han er en av våre aller største forfattere, sier kulturminister Anniken Huitfeldt. Solstad får æreslønnen for sin innsats som forfatter siden debuten i 1965.

Fra Dagbladet sakser vi:

– Jeg er for heder også når det gjelder meg. Jeg ble veldig overrasket og synes såklart det er moro, sier Dag Solstad (69).

Om en måned fyller han 70 år. I kveld feires han på Litteraturhuset av blant andre Kjartan Fløgstad, Roy Jacobsen, Jon Michelet, Vigdis Hjorth, Øyvind Rimbereid, Einar Økland, Jan Erik Vold, Ingrid Lorentzen og Ole Robert Sunde. I tillegg blir det hilsener og videoklipp fra Knut Nærum, Åsa Linderborg og Linn Ullmann.

– Jeg føler meg ganske priviligert, sier Solstad.

– Det blir ikke for mye styr?

– Nei, hadde jeg klaget på det hadde folk hatt god grunn til å stille spørsmålstegn ved min forstand.

– Hvordan var det å starte feiringen med denne bursdagsgaven?

– Nei, dette blir jo nærmest som et vorspiel, sier Solstad til Dagbladet og ler.

Forfatteren har foreløpig ingen plan for hvordan han skal bruke pengene.

– Men de går nok med.

På spørsmål om han jobber med en ny bok om dagen, svarer Solstad følgende:

– Nei, og det ser det ikke ut som jeg trenger heller.

Les Dagbladets sak i sin helhet her: http://www.dagbladet.no/2011/06/17/kultur/statens_ereslonn/anniken_huitfeldt/kulturpolitikk/16958956/

FOTO: Bjarne Thune