Dagbladet har lansert en ny nettbokhandel i samarbeid med Tanum.no og Cappelen Damm. Nettbokhandelen er en forlengelse av avisens nye nettsatsing på litteratur.
På sitt nettsted har Dagbladet ambisjoner om å lage en bokportal der du – ifølge avisen – «både kan lese om litteratur, men i vel så stor grad diskutere bøker med andre lesere og mene noe om litteratur selv.»
Men Norsk Presseforbund er kritisk til selve nettbokhandelen.
(Klikk «Les mer» for mer om denne saken).
– Det er problematisk om Dagbladet ikke klarer å skille mellom det redaksjonelle og det kommersielle innholdet på sine nettsider, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, til Klassekampen.
Han er bekymret hvis skillet mellom journalistikk og butikk oppheves, men skjønner samtidig at Dagbladet må tenke nytt for å skaffe seg inntekter.
– I en ideell verden mener jeg at medier primært bør drive med medievirksomhet og intet annet. Men vi lever ikke i en slik verden, sier Kokkvold til Klassekampen.
www.bokogsamfunn.no skriver at flere utenlandske aviser, som britiske The Guardian og svenske Dagens Nyheter, lenge har hatt egne nettbokhandler. I Norge har nettavisen Hegnar Online en egen nettbokhandel med fokus på bøker innen økonomi og ledelse.
Dagbladets kulturredaktør Jo Randen skriver i egen avis at «det er viktig for oss å understreke at det skarpe skillet mellom redaksjonelt stoff og annonser/kommersiell omtale består.»
I sin presentasjon av Dagbladets satsing på www.dagbladet.no/litteratur, skriver Randen at de ønsker «et komplett miljø der du kan lese anmeldelser, diskutere bøker med andre bokinteresserte, samt klikke deg videre inn på vår nettbokhandel og kjøpe de bøkene du måtte ønske til en god pris. Vi tror dette er et gode for deg som bokinteressert leser. Dagbladets nettbokhandel er butikk. Dagbladets bokportal er journalistikk. Du skal aldri være i tvil om at våre anmeldelser og reportasjer er styrt av prinsippet om journalistisk uavhengighet og integritet,» skriver kulturredaktør Randen.
Samarbeidet med Tanum betyr Dagblader benytter innholdsbasen og den tekniske infrastrukturen i tanum.no i sin nettbokhandel. Tanum håper samarbeidet bidrar til økt synlighet og salg.
– Men hvilke titler som frontes på forsiden av Dagbladets nettbokhandel, vil være tilpasset leserne og kundene til Dagbladet. Rent operativt er det vi som jobber med innholdet på nettbokhandelen, men i nært samarbeid med Dagbladet, sier Øisten Wahl, direktør i Tanum bokklubber.
Hvilken forretningsmodell som ligger til grunn for samarbeidet mellom Dagbladet og Tanum.no, ønsker ikke Wahl å si for mye om. Men det som er vanlig for denne typen modeller, er at partene deler fortjenesten av hvert boksalg mellom seg, og at det er forhandlinger mellom partene som bestemmer hvor stor andel av hvert salg hver aktør før, skriver Bok og samfunn.
– Vi har en konfidensiell forretningsmodell jeg ikke kan si noe konkret om. Men vi legger opp til et langsiktig samarbeid, og da ligger det i kortene at begge parter må tjene på samarbeidet, sier Wahl.
Dagbladet.no har på det meste rundt 700.000 daglige brukere, og potensialet for at mange av disse oppsøker nettbokhandelen er stor, mener Wahl. – For Tanum.no er dette en fin mulighet for å gjøre oss mer synlige i markedet og for å øke salgsvolumene, sier han.