Dagbladet starter bokklubb på nett

Ikke bare har Dagbladet startet sin egen nettbokhandel – http://hurl.no/RuI – nå har de også startet nettbokklubben Litteraturklubben: http://hurl.no/u5d. Både bokhandelen og nettbokklubben drives i…

Ikke bare har Dagbladet startet sin egen nettbokhandel – http://hurl.no/RuI – nå har de også startet nettbokklubben Litteraturklubben: http://hurl.no/u5d. Både bokhandelen og nettbokklubben drives i samarbeid med Tanum og Cappelen Damm.

Det er Cappelen Damms bokklubb Epp som nå er videreutviklet til en nettbasert bokklubb. Redaktør Susanne Hedemann Hiort håper å nå flere lesere gjennom nysatsningen.

– Litteraturklubben vil ikke bli en ren bestselgerklubb, sier Hiort til Dagbladet. – Vi ønsker å tilby bøker som kan utfordre og underholde, og satser på unge og mer etablerte forfattere fra inn- og utland.

Til egen avis sier Dagbladets annonsedirektør Per Brikt Olsen at samarbeidsprosjektet springer ut av et ønske om å bygge en av landets ledende litteratursider på nettet. – Cappelen Damm bidrar med bøker og bokdistribusjon, mens Dagbladet bidrar med distribusjon i form av 1,3 millioner lesere på nett og papir, sier Olsen.

Annonsedirektøren ser på Litteraturklubben som en naturlig videreutvikling av nettbokhandelen. Økonomisk innebærer samarbeidet at Dagbladet får en andel av inntektene fra salget gjennom bokklubben.

Brikt Olsen understreker at Litteraturklubben skal drives som en uavhengig virksomhet: – Det er et klart skille mellom den kommersielle og den redaksjonelle delen av virksomheten til Dagbladet, sier Brikt Olsen til egen avis.

Den nye bokklubben er helelektronisk og medlemmene vil hver tredje uke få tilsendt en e-post med informasjon om tre utvalgte hovedbøker som kan bestilles på nettet.

– Fordelen med en nettbasert bokklubb er at vi slipper å vente til avbestillingsfristen er gått ut før vi sender bøkene til kundene. Det er også en fordel at man slipper å huske på å avbestille bøkene, sier Øisten Wahl, direktør i Tanum bokklubber og netthandel. Litteraturklubben har som mål at bøkene skal leveres en til to dager etter at de er bestilt.

– Dagbladet gir oss muligheten til å nå ut til flere litteraturinteresserte. Hvis dette fungerer vil det være spennende å utvikle prosjektet videre, sier direktør Wahl til Dagbladet.

Mer: http://www.dagbladet.no/2010/08/23/kultur/litteratur/bok/13040540/