Dansk bokbransje trygler politikerne om hjelp

dannebrog

Kulturminister Marianna Jelved vil innkalle partene til møte for å diskutere bokens utfordring, melder Aftenposten. I et møte mandag besluttet den danske forleggerforeningen at den vil forsøke å samle forfattere og bokhandlere til en felles oppfordring til politikerne.

Danskenes frie bokpriser har ført til at supermarkeder selger populære titler til dumpingpris. Det går ut over bredden – og bokhandelen. I fjor stengte 21 danske bokhandlere døren, og bransjen frykter enda større kriser i fremtiden.

I tillegg til at bokhandlere må kaste inn håndkleet, så stengte ett forlag dørene i 2012 og flere av de store har gjennomført nedbemanninger, senest Gyldendal.

Aftenposten skriver at flere forlagsdirektører har gått ut i avisspaltene og oppfordret til tiltak. Lars Boesgaard i Lindhardt og Ringhof skriver at man vurderer å gjeninnføre faste bokpriser i en periode på tre-fire måneder. Ledelsen i Gyldendal vil stanse de frie prisene og at markedet må lovreguleres.

Kulturordfører Lars Barfoed er enig:

– Jeg er klar for å vurdere om vi ikke har gått for langt i liberaliseringens hellige navn. Jeg er enig i at det er behov for en eller annen form for regulering for å sikre at det fremdeles produseres seriøs litteratur i Danmark.

Fra norsk hold følges utviklingen nøye.

– Sett fra vårt ståsted er det veldig interessant det som har skjedd etter to år med fripris der nede, det har vist ulempene med ordningen, sier administrerende direktør Kristenn Einarsson i Den norske Forleggerforening.

Les Aftenpostens sak i sin helhet her:

Som DnFs nettsted har meldt tidligere, tar stadig flere i friprislandet Danmark til orde for regulering av bokmarkedet. Danmarks største forlag, Gyldendal, rykket tidligere i måneden ut og ba politikerne gripe inn og stoppe frie bokpriser – for å redde dansk litteratur.
I en kronikk i Politiken oppfordrer styreleder Poul Erik Tøjner og administrerende direktør Stig Andersen i Gyldendal politikerne til å regulere det danske bokmarkedet, som i dag har fripris.

Les kronikken i sin helhet her:

– I langt større språkområder er det forståelse for at vårt system er skrøpelig. Litteraturen kan ikke fungere på alminnelige markedsvilkår, sier Andersen. – Det er kommet et helt vilt brutalt bestselgermarked, sier han.