Deichman Bjørvika ble Årets bibliotek 2020

Årets bibliotek 2020 er kåret: Deichman Bjørvika. Selv med covid-19-tiltak har Deichman Bjørvika økte besøkstall og økt utlån i forhold til samme periode i 2019.

Til tross for kort åpningstid beviser Deichman Bjørvika seg som en verdig vinner. Nye tjenester, fantastiske lokaliteter, flotte publikumsareal i et signalbyggved siden av Operaen og Muchmuseet viser Deichman Bjørvika hvor bra en kan lage et bibliotek. Korona-pandemien har satt grenser for antall besøkende og aktiviteter, men likevel er oppstarten imponerende.

«Rett og slett et møtested for folket!»

Vidar Lund, LEDERi Norsk Bibliotekforening.

Det tok over 30 år fra arbeidet med et alternativ til hovedbiblioteket på Hammesborg sto klar. Tiden har Oslo brukt godt. Som en del av arbeidet med nytt hovedbibliotek har Deichman redesignet, flyttet, pusset opp filialene og introdusert nye tjenester. Dermed har Deichman Bjørvika blitt en konklusjon på et imponerende bibliotekarbeid i Oslo. Tidligere reiste vi til Danmark og Finland på studietur for å se på nye bibliotektjenester. De siste årene har Oslo blitt det nye reisemålet.

I juryen
Vidar Lund, leiar i Norsk Bibliotekforening
Hildegunn Hestnes, seksjonsleder Trøndelag fylkesbibliotek (fjorårsvinnar)
Trine Skei Grande, stortingsrepresentant