Digital lønnsomhet?

norli

Når eboka gjør sitt inntog, er det viktig at åndsverkloven ivaretas. Vi er avhengig av kreativitet og nyskapning, og det vil vi miste dersom ikke forfatternes opphavsrettigheter beskyttes. Dette mener butikksjef og konstituert leder i Norli, Universitetsgata, Per Erik Olsen. Som tror at eboka vil føye seg inn som et supplement, og ikke overta bokmarkedet.

– Enn så lenge har vi ikke hatt noen befatning med ebøker, men det er stadig flere kunder som spør etter lesebrett og ebok. Selv er jeg i tvil om eboka vil ta av i Norge i det hele tatt, ettersom vi er så få. I så fall må den behandles innenfor rammene av trykte bøker.

Dette bringer oss til momsen, som regjeringen nå har pålagt eboka, ettersom den blir definert som en tjeneste, og ikke en vare.

– Momsen må bort, ellers blir det meningsløst å selge ebøker. Jeg tror folk flest vil kjøpe et produkt de kan sette i hylla. Jeg driver selv et tidsskrift og et lite forlag, opprinnelig er jeg historiker, og tidsskriftet (Militærhistorie) selges utelukkende i papirformat. Man har lenge spådd tidsskriftenes død etter hvert som nettet overtar, men vi ser tvert imot at salget øker. Derfor tror jeg at eboka vil føye seg inn som en del av tilbudet, på linje med lydboka. Men naturligvis, studenter og grupper som vil lese store mengder faglitteratur, vil i større grad kunne benytte seg av kryssreferanser ved bruk av ebøker.

Lønnsomhet

Som med handelen ellersmener Per Erik Olsen at det er pengene som vil styre den digitale framtida. Ingen lønnsomhet, ingen e-brett og nedlastninger i stor skala. Bokhandlene står overfor en tøff oppgave hva gjelder inntjening på eboka.

– Drømmen er naturligvis å beholde formidlingen av salget, men da må vi ha et fortrinn, og vi må bli flinke til å beskytte oss for å få de fortrinnene. I dag er det ingen gode tekniske løsninger, all den tid en bok først må lastes ned på egen PC. Men om vi klarer å tilby et bredt utvalg av titler i bokhandelen som kan lastes rett ned på en lesedings, vil kundene få bøkene raskere enn om de bestiller via nettet.

Han ser for seg at større operatører, som Apple, Telenor og Netcom i framtiden vil tilby mobilabonnement for lesere, slik teleoperatørene i
dag gjør med film. Men alt avhenger av om det er penger å tjene på bøker som med dagens prissetting vil bli forholdsvis dyre for bokabonnenter.

Kulturhus

Da vi snakket med direktør i Bokhandlerforeningen, Randi Øgrey, skisserte hun en framtid der bokhandlene i større grad vil fungere som
kulturhus. Hun snakket da i første omgang om distriktsbokhandlene. Hva tenker man om det i Universitetsgata, som ligger i tjukkeste Oslo, bare et steinkast unna Litteraturhuset?

– Altså vi har jo allerede en kulturkafé. For å bli en større kulturarena, må vi utvide åpningstiden, og det blir svært mye dyrere. Med en halv million mennesker i vårt nedslagsfelt, kommer det mellom 50 og 90 på våre arrangementer. Jeg tror folk har så mye å drive med at det ikke er rom for å tilby stort mer, vi lever i et organisasjonsvelde der folk engasjerer seg i en masse forskjellig. Norge har en struktur som er annerledes enn i større samfunn. I New York har de for eksempel Borders, som har stinn brakk for skiftarbeidere og folk med andre døgnrytmer helt fram til klokken to om natten. Da snakker vi om et helt annet befolkningssegment. Vi er rett og slett for få
her i landet til å ha flere kulturhus.

Opphavsrettigheter og litterær profil

I diskusjonen rundt eboka mener Olsen at det er viktig å holde fokuset på åndsverksloven. Det er ikke slik at enhver som har tid til overs skal kunne skrive og kalle seg forfatter, og han frykter derfor "amerikanske" tilstander dersom markedet oversvømmes av litteratur som ikke er kvalitetssikret gjennom forlag og forfatterforeningen.

– Skal vi opprettholde kreativitet og nyskapning, må forfatternes opphavsrettigheter beskyttes. Kvalitet er viktigere enn format, og
for oss er det viktig å bygge en litterær profil.