Digitalt!

dødoverbokadanisimmonds

I dagens Dagsavisen slår Tore Renberg et slag for det han kaller "det mest velfungerende, beste kulturproduktet i verden". Boka. Debatten rundt elektronisk utgivelse har blusset opp etter at det ble kjent at Torgrim Eggen vurderer å publisere bøkene sine på nett og Simon Stranger har lagt sin siste roman ut for fri nedlasting i en uke på egen hjemmeside.

I går kunne Dagsavisen melde at Torgrim Eggen også var først ute med å legge ut en roman på internett, da i samarbeid med forlaget Gyldendal. Nå kalkulerer han med at det skal få nedlastinger til før det blir mer lukrativt å utgi digitalt enn å ha bøkene ute i pocket. I motsetning til den nye avtalen med en tier per bok, blir inntjeningen tidoblet. Man sitter med andre ord igjen med alle pengene – vel og merke dersom man selv har rettighetene til egen bok.

Amazon.com satser også på å selge hele digitale bøker, kapitler og enkle sider på nett, som skal kunne lastes ned med et såkalt lesebrett, Kindle. Sony kommer med eReader. I Norge er Elittera og digitalbok.no først ute, så langt bare med utenlandske bøker. Også Bokklubben ruster seg til den nye virkeligheten – i gårsdagens Dagsavisen anslo leder Kristenn Einarsson at en tredjedel av deres omsetning vil komme fra digitalt salg innen ti år. Det er åtte år siden bokklubben "gikk på nett", og i dag foregår halve salget på nettsidene.

Men Tore Renberg vil ikke slippe ut noe på det digitale markedet før det er 100 prosent kopibeskyttet. Forlaget får gå digitalt uten ham dersom det ikke kan garantere sikring, sier han til Dagsavisen. Nå har Gyldendal vært svært forsiktige på dette markedet, nettopp for å unngå hacking av filer, ifølge informasjonssjef Bjarne Bruset. Renberg mener lydbokmarkedet vil stri med samme problemer som musikkbransjen har gjort i lengre tid.