Digitalt, nordnorsk bransjetreff

Arrangørene har satt av en hel dag hvor de samler det nordnorske litteraturmiljøet og håper programmet blir relevant og spennende for alle.  Vi starter treffet…

uten_navnccc

Vi starter treffet på Teams, og mot slutten av dagen flytter vi oss over til en annen plattform for å overvære tildelingen av årets arbeidsstipend på 100 000 kroner som gis til en skjønnlitterær forfatter bosatt i Nord-Norge.

PROGRAM:

09.00-09.15 Velkommen og oppstart med gjennomgang av kjøreregler for møtet.

09.15-10.00 Om forfatteres rettigheter – foredrag ved Mette Møller, generalsekretær i Den norske Forfatterforening.

10.00-10.15 Pause

10.15-11.00 Mette Møller fortsetter, mulighet for tilbakemeldinger og spørsmål til slutt.

11.00-11.45 Lunsjpause

11.45-12.15 Norsk Forfattersentrum – Innlegg ved daglig leder Ingvild Christine Herzog. Hvem er vi og hva gjør vi? I tillegg får vi høre om endringer i «kjølvannet av korona». Hva må man som arrangør og forfatter tenke på nå? Om regelverk, bruk av verk med mer.

12.15-12.20 Kort pause

12.20-13.00 Nordnorsk forfatterlag – Innledning ved leder Sanne Mathiassen. Deretter innlegg ved forfatterne Monika Steinholm og Lill Karin Elvestad. Vi får høre om deres erfaringer med å møte publikum og arrangører. Hva betyr det å få oppdrag fra det offentlige, som skoler og bibliotek (eller andre). Hvordan opplever de å delta på arrangement på bibliotek og andre steder. Hva bør arrangøren/verten tenke på for at dette skal bli en god opplevelse for både forfatter og publikum?

13.00-13.15 Pause

13.15-13.45 Webinar om digital formidling

Malin Hvammen Adriaensen som driver instagramkontoen Readygoread deler sine erfaringer med Instagram/Facebook. Om digitale bokbad, hvordan bygge opp en egen hashtag og om litteraturmiljøet på Instagram/Facebook.

Sanne Mathiassen – om profilering av forfattere via forfatterlagets digitale kanaler og hva du som forfatter kan gjøre for å profilere deg digitalt.

13.45-14.00 Pause – Vi flytter oss over til en annen kanal for å overvære utdelingen. Mer info kommer.

14.00-14.45 Utdeling av arbeidsstipend

Arbeidsstipend til nordnorske skjønnlitterære forfattere er et av tiltakene i den nordnorske litteraturstrategien. Stipendet deles ut for tredje gang. I 2018 gikk stipendet til Kristin Bjørn, og i 2019 til Kjersti Kollbotn. Hvem som er mottaker av stipendet i 2020 vil fylkesråd for plan, økonomi og kultur Anne Torill Eriksen Balto avsløre. Fylkesråden og den aktuelle forfatteren treffes. I tillegg til tale fra fylkesråden, vil forfatteren lese fra en tekst som er under arbeid.

Alle er hjertelig velkommen til å delta! Det er også mulig å bare delta på deler av dagen. Send en e-post til aud.taga@tffk.no og få tilsendt lenke til arrangementet.