– E-boka både på Apple og i bokhandel

gaathaug

Forlagssjef Anne Gaathaug i Kagge forlag tror bokhandlene gjør best i å forsterke det de er best på, nemlig faglig styrke og god service, når e-boka for alvor gjør sitt inntog. Så langt er man uenig om strategien for lansering av e-bøker på markedet, der flere aktører holder fast på 16. mars som lanseringsdato. Det er også et opphold i forhandlingene mellom blant annet Forfatterforeningen og Forleggerforeningen om en kollektiv avtale for e-bokutgivelse.

I mellomtiden svarer Anne Gaathaug på våre fem spørsmål til forleggere om hvilken posisjon e-boka vil få i nærmeste framtid.

1. Hvor stor andel av bokmarkedet tror du e-boka har om fem år?

Det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om, men uansett om det er 5, 10, 30 eller 70%, vil utfordringen alltid være at folk leser og at bøker er tilgjengelig der folk befinner seg – og særlig når de er i kjøpemodus. Uansett format.

2. KD åpner nå for at e-boka kan selges til fastpris, vil e-boka bli betraktelig billigere enn papirboka?

Jeg skal ikke bruke begrep som betraktelig, men at e-boken kommer til å bli noe rimeligere enn papirboken er jeg ganske sikker på.

3.  Og blir vi kvitt momsen?

Jeg mener at momsfritak på bøker bør gjelde alle formater, så er det opp til politikerne våre å gjøre de rette valgene her.

4. Bokhandlerforeningen er offensive i forhold til e-boka. Øgreys drømmescenario er at man om fem år vil kunne ta med sitt eget lesebrett tilbokhandelen og laste ned en bok direkte, samt streame leseprøver over en kopp kaffe. Tror du bokhandelen vil være førende i e-bokhandelen, eller vil den overtas av større operatører som f.eks. Apple?

Apple skal man aldri kimse av. Hvis de, eller andre store aktører klarer å sette opp en Itunes-lignende nettbutikk, vil dette selvfølgelig være en stor utfordring for bokhandel. Jeg tror Randi Øgrey gjør rett i å mane sine medlemmer til å forsterke og forbedre det den fysiske bokhandelen er god på, nemlig faglig styrke og god service. Kaffe og leseprøver er vel og bra, men ikke uten det lille ekstra som en fysisk bokhandel har å tilby. Jeg tror det vil være rom for både Apple og bokhandel, men hva styrkeforholdet til slutt blir, er jeg usikker på.

5. Har du selv et lesebrett?

Ja, jeg har en Sony Reader.