Ebok.no klager Cappelen Damm inn for Konkurransetilsynet

cappelen_damm

Ebok.no mener Cappelen Damm misbrukte sin dominerende posisjon ved å kreve urimelig høye priser for å levere lydbøker til strømmetjenesten Ebok.no Pluss. De ber Konkurransetilsynet gjøre midlertidige tiltak nå, for å hindre uopprettelig skade på konkurransen innen det raskt voksende markedet for strømming av lydbøker.

• Les DNs artikkel her: https://www.dn.no/boker/konkurransetilsynet/stromming/ebokno/ebokno-klager-cappelen-damm-inn-for-konkurransetilsynet/2-1-463874?fbclid=IwAR0g8R-7e2kyUxt0g0J-vN_EUAbY9QV16ACw-ZmRRKNwEvE6hSjb7wtC9U8

DN vet at Cappelen Damm, i et tilbud til Ebok.no i desember 2017, krevde en årlig minimumsbetaling på syv millioner kroner for tilgang til Cappelen Damms digitale bøker.

Tom Harald Jenssen er konsernsjef i Cappelen Damm og styreleder i Storytel as. Han er også styreleder i Forleggerforeningen.

– Ebok har meddelt oss at Cappelen Damms tilbud er «for dårlig». Til tross for purringer muntlig og skriftlig, har vi likevel ikke mottatt et kontratilbud. Forhandlingsutspillet inneholder krav om minstebetaling. Bransjens tekniske løsninger bidrar i dag til at det ikke er regningssvarende å tilgjengeliggjøre en portefølje så stor som Cappelen Damms til en strømmetjeneste med få abonnenter. Og som sagt: Minstehonoraret ble ikke fremsatt som et ultimatum, men som et første forhandlingsutspill, skriver Jenssen i en epost.