Eboka brekkes om nå

notesbanner

Nyheten om at det nystartede selskapet Elittera, som vil satse på salg av e-bøker, ikke får avtale med Aschehoug, Gyldendal og Bokklubben, har ført til at et par mellomstore forlag nå melder seg ut av Forleggerforeningen, ifølge Aftenposten. Daglig leder i Elittera, Eddy Robertsen, antar de store aktørene ønsker å gjøre det selv. Forlaget ble nylig også beskyldt for ikke å være i bransjen. Men det 2 1/2 år gamle forlaget lanserer snart oppunder et par hundre norske, skjønnlitterære titler digitalt.

For et par uker siden mottok jeg en e-post fra forlaget. Man ønsket å inngå en avtale med Elittera, men understreket at man ikke forventet noe stort omfang av dette salget. En forsiktig e-post, med andre ord, en forespørsel på om jeg godtok 15% royalty. Men et forvarsel om at den nye e-virkeligheten er her, at det er nå det skjer.

Så hvem er det som styrer denne butikken, som for å kunne tilby digital nedlasting av titler også har etablert nettbokhandelen Digitalbok? Der det allerede selges et stort antall ebøker på engelsk, tysk og spansk? Et søk på nettet forteller om en daglig leder i Horten, Eddy Robertsen, som over telefon forteller villig vekk om forlagets planer. Det skorter ikke på ambisjoner. Når jeg spør om forlaget samarbeider med andre skandinaviske land, forteller han at målet er å overta også disse markedene.

– Ja, planen er å rulle ut til Sverige og Danmark også. Vi samarbeider med et forlag i Nederland, i et småspråksland er vi nødt til å tenke annerledes enn i de store markedene. Der man i England og USA kan tenke bestselgere først og smalt siden, er vi nødt til å tenke bredde fra dag en. Mange store, norske forlag har skrevet kontrakt med oss, bortsett fra de før nevnte, samt Piratforlaget og Kagge.

Og den store lanseringen med om lag 100 norske romantitler skulle ha vært i disse dager. Så kom et nytt lesebrett som gjorde det mer komplisert å brekke om, og det hele er nå utsatt. Vi skal nemlig kunne laste ned i alle formater – om det så er på en iLiade eller mobiltelefonen. I mellomtiden vokser antall titler med om lag 20 nye i uka.

– Det betyr at den norske eboka snart er over oss?

– Å ja. Vi har solgt ca 500 leserbrett i løpet av året uten å ha brukt en krone i reklame. Amazon har vel solgt 300 000 på ett år.

Og prisen? Ettersom ebøker foreløpig ikke er omfattet av fastprisbestemmelsene i Bokavtalen, etterstreber forlaget mitt, CappelenDamm, et prisnivå på under 20-30% av innbundet utgave. Denne prisen vil bli registrert som digital listepris. Ifølge Robertsen vil rabatten ligge på 10-30%. Pocketutgaven på 10%. Med en billigbok på kr. 99,- som idag, er normalen for digiboka kr. 79,-.

Man kan mene hva man vil om ebøker og digitale forlag, men iLiad eller Cybook er bokas iPhone, og det forventede småsalget har jeg ingen tro på. This is about to explode.

Astrid Nordang