Fabel og Storytel med prøveavtale

Les saken i sin helhet her: https://www.klassekampen.no/article/20200319/ARTICLE/200319961 Maja Lundes «Bienes historie» er i det stille blitt tilgjengelig for strømming hos både Fabel og Storytel. Nå…

lydbok
  • Les saken i sin helhet her: https://www.klassekampen.no/article/20200319/ARTICLE/200319961

Maja Lundes «Bienes historie» er i det stille blitt tilgjengelig for strømming hos både Fabel og Storytel. Nå forventer forfatteren at flere av kollegaene hennes får samme fordel.

Lydbok-strømmetjenestene Fabel og Storytel har fått kritikk for å ikke inkludere lydbøker fra hverandres eierforlag, henholdsvis Lydbokforlaget (som igjen eies av Gyldendal og Aschehoug) og Cappelen Damm.

I 2017 ble et punkt i Bokavtalen, den såkalte skaffe- og leveringsplikta, som forplikter forlagene til å tilstrebe å levere bøker til forlag de ikke har eierskap i, utvidet til å også gjelde strømming.

Eierforlagene har lenge arbeidet for å få på plass en avtale om utveksling av titler mellom de to tjenestene. I januar kom partene til enighet om en prøveavtale. Nå er flere titler midlertidig tilgjengelig på begge tjenester.

Klassekampen skriver at eierforlagene til Storytel og Fabel i januar kom til enighet om en prøveavtale for utveksling av titler mellom tjenestene. En opptelling Klassekampen har gjort, viser at 32 av Lydbokforlagets titler nå er blitt tilgjengelig hos konkurrenten Storytel. Det er uklart hvor mange titler som har gått andre veien, men Lars Saabye Christensens trilogi «Byens spor», som opprinnelig ble utgitt av Storytel-eier Cappelen Damm, er nå i alle fall tilgjengelig på Fabel.

På Storytel finner man nå blant annet bøker av Maja Lunde, Jo Nesbø, Anne B. Ragde, Jørn Lier Horst og Trude Marstein.

Ann-Kristin Vasseljen er sjef i Fabel og Lydbokforlaget. Hun bekrefter at partene i januar kom til enighet om en prøveavtale, men vil ikke gå i detalj på hva som ligger i den, verken antall titler eller hvilke forfattere som er del av prøveavtalen.

– Så vidt Klassekampen kan se, er det stort sett bestselgere som har funnet veien fra Lydbokforlaget til Storytel?

– Det stemmer ikke. Det er en brei variasjon i typen titler som er med i prøveavtalen.

– Kan du nevne noen titler som ikke er bestselgere som er med?

– Nei, det kan jeg ikke kommentere.

– Når kan de øvrige forfatterne, som ikke er en del av denne prøveordningen, forvente å få sine bøker ut på både Fabel og Storytel?

– Nå må se hvordan dette utspiller seg. Vi håper vi kan komme til enighet om en avtale som er forretningsmessig bærekraftig.

Heidi Marie Kriznik er glad for at eierforlagene til Storytel og Fabel nå har fått på plass en prøveavtale.

– Det er kjempebra at disse titlene nå blir tilgjengelig i begge tjenester. Nå vet jeg ikke hvilke titler det er snakk om, men jeg håper det er et bredt utvalg, sier Kriznik.– Det er litt synd om det blir en digital konsentrasjon om de store titlene. Det hadde vært tøft om de var modige nok til å dele titler som ikke hadde så stor omsetning. Det er bra at noen forfattere tjener mye penger, men bransjen må ta ansvar for mangfoldet, spesielt siden man ikke har fått på plass noen kollektive avtaler for strømming.