Fem på gaten og en politiker

olaf thommessen

Forfatterforeningens hjemmeside har vært ute på gaten med sitt noe tilårskomne kamera for å fange inn de berømte fem på gaten. Vi ville stille to enkle spørsmål for å høre om lesebrettet har nådd ut til publikum som litteraturens svar på i-poden, og om e-boka er vesensforskjellig fra papirboka og derfor bør være momsbelagt. Da er det at vi støter på Olaf Thommessen, tidligere nestleder i Venstre og nåværende medlem av Oslos bystyre, samt finanskomiteen, i ferd med å balansere sykkelen og taste på mobiltelefonen – og villig til å svare oss før han tråkker videre.

Olaf Thommessen, har du noengang hatt et lesebrett mellom hendene?

– Nei, det har jeg faktisk ikke. Jeg vet godt hvordan de ser ut og sånne ting, men har ikke fysisk holdt i ett.

– Er det noen forskjell på e-boka og papirboka som tilsier at den første er momsbelagt og den andre ikke?

– Nei, det høres ikke riktig ut med moms på e-bøker. Hvorfor skulle det være det innenfor landegrensen, når man ikke betaler moms på bøker man kjøper fra utlandet?

– En paradoksal situasjon?

– Nei, paradoksal er den ikke. Å avskaffe momsen vil jo føre til mindre skatter og avgifter, og følgelig mindre i kassa. Men riktig er den altså ikke.

Tom André Ertsås finner vi på Lorry, der det ennå er temperatur til å ta en pils utendørs.

– Har du noengang hatt et lesebrett mellom hendene?

– Nei, det har jeg aldri. Men ja, jeg har lest om det.

– Nei, jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være forskjell på de to. All sympati til forfatterne!

Bente Skrøvje, har du noengang hatt et lesebrett mellom hendene?

– Nei, jeg er ikke sikker på om jeg vet hva det er.

– Nei, de bør likestilles, selv om e-boka ikke er det samme som en vanlig bok.

– Hva med deg, Åse Dahle Lindback – noensinne hatt et lesebrett mellom hendene?

– Aldri. Jeg vet ikke engang hva det er for noe.

– Altså bøker må man ha på papir, noe annet blir galt. Jeg har ingen formening om moms eller ikke.

Kjetil Greve, du har kanskje holdt i eller sett et lesebrett?

– Nei, jeg har ikke holdt i et. Men jeg vet naturligvis hva det er.

– Selvfølgelig ikke, det er latterlig å skulle gjøre forskjell på dem.

Til slutt spør vi Krister Pedersen om han noengang har holdt i et lesebrett.

– Nei. Er ikke helt sikker på hva det er.

– Nei, det er samme boka. Bok er bok!