Føler seg lurt

Foto: NRK Anne B. Ragde sier til Dagens Næringsliv at hun føler seg litt dum og regelrett lurt, fordi forlagene kan doble inntektene fra en…

Foto: NRK

Anne B. Ragde sier til Dagens Næringsliv at hun føler seg litt dum og regelrett lurt, fordi forlagene kan doble inntektene fra en bok når salget i Bokklubben passerer 30.000. Forfatterne får akkurat det samme.

Unni LindellOgså Unni Lindell er forbannet på forlagene, og forstår ikke hvorfor avtalene må være så hemmelige. Hun vurderer å kreve egen avtale for bokklubbsalget, uten å gå via forlaget sitt, når hun nå leverer nytt manus.

Geir Berdahl, styreleder i Forleggerforeningen og forlagssjef i Oktober, mener derimot at størrelsen på lisensbetalingen fra Bokklubben ikke angår Forleggerforeningen, men er en sak mellom forlag og bokklubb.