Forfatter og økonomiprofessor Karine Nyborg: – Fri bokpris kan bli høy bokpris

«Frie bokpriser er neppe effektivt. Kanskje gir det ikke billigere bøker heller.» Det skriver økonomiprofessor og forfatter Karine Nyborg i dagens Aftenposten. «Med frie priser…

Karine Nyborg

«Frie bokpriser er neppe effektivt. Kanskje gir det ikke billigere bøker heller.» Det skriver økonomiprofessor og forfatter Karine Nyborg i dagens Aftenposten.

«Med frie priser er det lønnsomt å snylte på andres informasjonsinnsats. Hvis en bokhandler viser meg en spennende bok, kan jeg takke pent og kjøpe den billigere et annet sted. Når man ikke selv får gevinsten av egen innsats, lønner det seg mer å satse på allerede velkjente titler – og vi får, fra et samfunnsøkonomisk synspunkt, for lite informasjon. Med fastpris må forhandlerne gjøre seg attraktive på andre måter enn lav pris – som bredt utvalg og god informasjon,» skriver professor Nyborg i innlegget.

Karine Nyborg er utdannet sosialøkonom. Hun har tidligere arbeidet i SSBs forskningsavdeling, ved Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning, og som gjesteforsker ved Stanford University. Fra 2007 har hun vært professor i økonomi ved Universitetet i Oslo, der hun bl.a. underviser i miljøøkonomi og atferdsøkonomi. Hennes skjønnlitterære debut var novellen ”Det må være en grunn”, som fikk delt 2. premie i novellekonkurranse i anledning Vinduets 60-årsjubileum, og ble trykt i tidsskriftets spesialnummer høsten 2007. Novellesamlingen «Ikke rart det kommer kråker» (Aschehoug, 2010), nominert til Ungdommens kritikerpris og Norlis debutantpris, er hennes første skjønnlitterære bok. Hun har også bidratt til pamfletten It’s all one song (Det stille forlaget, 2010).

I innlegget fremholder hun blant annet:

«Bokproduksjon er preget av høye faste kostnader, mens enhetskostnadene er lave, og det er velkjent fra økonomiske lærebøker at frie markeder kan fungere svært dårlig når kostnadsstrukturen er slik.

Anta at jeg skriver en bok om økonomers sjelsliv, og at det koster meg 100 000 kroner å få den klar til utgivelse. Trykking og distribusjon koster 25 kr pr. bok. Jeg setter prisen til 125 kr. Til den prisen får jeg solgt 1000 eksemplarer, altså akkurat nok til å dekke kostnadene – men så stopper også salget. Men nå dumper jeg prisen til 35 kr, og får solgt enda noen bøker – til en netto på 10 kr pr. bok.

Problemet er at når du nå skal gi ut din bok om kulturarbeideres sjelsliv, må du konkurrere med min råbillige bok, og i tillegg vil folk regne med at du også snart dumper prisen. Du får derfor store problemer med å dekke inn kostnadene. Desperat etter å få inn i det minste noe, dumper du prisen nesten med det samme og går på et dundrende tap. Vår felles venn, som vurderer å gi ut bok om journalisters sjelsliv, innser at han må konkurrere med begge våre dumpede bøker, og bestemmer seg for å la det hele være.»

Les innlegget i sin helhet hos Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/Fri-bokpris-kan-bli-hoy-bokpris-6740827.html#.TxAMDKXj4-k