Forfatterforeningen på Arendalsuka

En oversikt over hvor du kan finne DnF under Arendalsuka.

Tirsdag 13.08 kl. 15.30-16.30, Arendal bibliotek

Leselyststrategi?

Kultur- og likestillingsministeren og kunnskapsministeren lanserte en ny, nasjonal leselyststrategi under Norsk Litteraturfestival 29. mai. Under Arendalsuka diskuteres strategiens innhold og hvorvidt regjeringen har klart å følge opp de gode innspillene de mottok i forkant.

Arrangør: Foreningen !les, Leser søker bok, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk Oversetterforening, Norsk Forfattersentrum, Norsk Bibliotekforening, Den Norske Forfatterforening, Bokhandlerforeningen, Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening, Forfatterforbundet, Den norske Forleggerforening, Grafill

Torsdag 15.08 kl. 10.00-11.00, Bakgården

Kunstnerdebatten

Denne sommeren har det gått en debatt om kulturens rolle i beredskaps- og sikkerhetspolitikken. Kulturministeren har varslet en ny nasjonal strategi for en åpen og opplyst samtale. Hvilken rolle kan kunstnerne spille på ulike samfunnsområder, og hvordan bør kunstnerpolitikken innrettes for å tilpasse oss en virkelighet som ser ganske annerledes ut enn ved forrige stortingsvalg for tre år siden?

Arrangør: Kunstnernettverket

Torsdag 15.08 kl. 14.30-15.30, Arendal Kunstforening

Kunstnernes dom

I Kunstnernettverkets debatt i Bakgården tidligere på dagen diskuterte et panel kulturens rolle i beredskaps- og sikkerhetspolitikken. Kulturministeren har varslet en ny nasjonal strategi for en åpen og opplyst samtale. Hvilken rolle kan kunstnerne spille på ulike samfunnsområder, og hvordan bør kunstnerpolitikken innrettes for å tilpasse oss en virkelighet som ser ganske annerledes ut enn ved forrige stortingsvalg for tre år siden?

I debatten vi nå tar i Selve Sørlandsutstillingen feller kunstnerne sin dom over debatten. Representanter fra kunstnerorganisasjoner for scenekunst, musikk, film, litteratur og visuell kunst diskuterer den tidligere debatten og gir sine vurdereringer av hva paneldeltakerne i den kunstnerdebatten egentlig sa.

Arrangør: Kunstnernettverket