Forfatterkallet

"Forfatterkallet" er tema for høstens første "Bokprogrammet". Og skal vi tro utvalget av forfattere programmet, skal Bokprogrammene dekke både det ypperste av elitelitteratur, og det som av mange blir kalt mer folkelig: Vi skal møte nobelprisvinner fra 2008, JMC Le Clézio. Vi skal også møte forfatteren som er mest kjent for romanserien Sagaen om Isfolket, Margit Sandemo. Hvis noen, etter kveldens program, ikke føler at det har blitt godt nok kjent med disse forfatterne, kan de lese den siste boka til Sandemo, som er en biografi. For å bli mer kjent med Le Clézio, kan de høre et times langt program med han hos BBC World Book Club. Her vil de blant annet få høre tankene hans rundt å være fransk-afrikansk, og hvordan denne bakgrunnen har virket inn på den siste romanen hans, som, da programmet ble sendt, nettopp var oversatt til engelsk, og kalt "Desert". Skal man tro BBCs Harriet Gilbert, så er denne boken en sterk skildring av å være på flukt, og å komme hjem. Anmeldere av Margit Sandemo sin siste bok har brukt liknende ord for å skildre den siste boka hennes, som er en biografi. Anne Oterholm måtte, i et intervju for NRK Kulturnytt, forsvare Det Litterære Råd sine vurderinger når det gjelder opptak av medlemmer til Den Norske Forfatterforeningen. Journalisten konfronterte Oterholm med at serieforfattere som Frid Inguldstad og Margit Sandemo hadde søkt, og fikk søknaden avslått. Oterholm sa da at det ikke er sikkert at Sandemo ville få søknaden sin refusert, om hun søkte i dag, etter å ha skrevet flere bøker enn den første gangen hun søkte.