Fortsatt ingen frihet for Ilhan Çomak

I forrige uke skulle den anerkjente kurdiske poeten og Tyrkias lengstsittende studentfange Ilhan Çomak etter planen gå fri – etter 30 år i fengsel. Slik ble det ikke.

I 1994, mens Ilhan Çomak studerte geografi ved Universitet i Istanbul, ble han arrestert og anklaget for å være ansvarlig for flere skogbranner i Istanbul, som representant for det forbudte kurdiske arbeiderpartiet (PKK). Etter 19 dager med tortur tilsto han anklagen.

I 2007 slo Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMK) fast at rettssaken hans ikke var rettferdig. Han satt varetekstfengslet i flere år, før ny rettsrunde startet i 2014. Til tross for utilstrekkelige bevis, ble han igjen dømt til livstid i fengsel, som i Tyrkia tilsier 36 år. I 2020 ble Çomak utnevnt til æresmedlem i Norsk PEN og i 2021 mottok han DnFs ytringsfrihetspris sammen med Ahmet Altan.

Kun ett døgn før han skulle få sin frihet, 20. august 2024, ble prøveløslatelsen utsatt på grunnlag av at han ikke viste nok anger for forbrytelsen om separatisme. Saken skal revurderes om tre måneder.

Les mer hos Norsk PEN.