Frank Eriksen og Claymords på Elm Street

Frank Eriksen sin finstemte poesi, framfor et teppe av metalrock. I november blir Elm Street Rock Cafe såvidt mindre svart, og kanskje med noen flere nyanser av rock. Da holder Claymords konsert, med Eriksen som gjestepoet. Trykk "les mer" for å lese et intervju med sjefsrockeren i bandet, og finn ut hvordan de valgte sin lyriker:

Elm Street Rock Cafe er den typen bar som blir stamsted for rockeartister og fansen deres; hvor invetaret er brunt og klærne svarte. Den blir omtalt som den av de norske rockekafeene som har holdt ut lengst, og som fortsatt lever i beste velgående siden den ble skipet i 1990. Det er ti år etter at Frank Eriksen (63) debuterte som poet. I sammenlikning med Eriksen, blir denne bula som en baby å regne. Hvis man tenker på det, så virker det helt naturlig at det er Eriksen som skal stå på denne scena sammen med metalbandet Claymords den 12. november. Eriksen har alltid publisert utenfor de etablerte forlagene, og alltid blitt kjøpt opp av kulturrådet. Et av forlagene som har gitt ham ut, er Solum, et forlag som undertegnede kjenner som et kresent forlag som viser sans for god litteratur. Men kvaliteten til tross, så har Solum aldri framstått som et forlag som har vært ivrig etter å promotere, og selge bøkene sine. Hvordan i alle dager fant Metalbandet Claymords Eriksen? Vi ringer frontfigur Nils Ivar Martila for å legge bakgrunnsinformasjon til det som NRK Hedmark og Oppland gav oss i vår, da det først var på tale med et slikt samarbeid:

Hvordan fant du Eriksen?

– Jeg spurte Frank Eriksen etter at jeg har blitt kjent med lyrikken hans og siden vi skulle til hans hjemby.

– Hamar!

– Nemlig. Da Claymords skulle besøke Hamar 5/6/09 så hadde vi allerede tenkt at ideen med lyrikk og metall kunne være en tøff kombinasjon. Så forut denne konserten spurte vi Frank Eriksen om dette hørtes interessant ut.

Har han vært med dere på andre konserter?

– Han har vært med på Rumble In the Jungle festivalen og han var med oss til Bergen på Inside LIVE.

Dere skal ut på en liten norgesturné nå. Skal Eriksen være med i bussen?

– Foreløpig er 12.nov den eneste som er planlagt. Han er forøvrig med på platen Theories Written Black