Litteraturfestivalen på Lillehammer er Nordens største og er kåret til en av de 20 beste litteraturfestivalene i verden. Festivalen går over 6 dager og omfatter mer enn 250 arrangementer, 450 artister og i år forventer vi ny publikumsrekord på opp mot 30 000 publikummere.
I en pressemelding skriver festivalen:
Sentrale temaer i årets program er språkmakt, franskspråklig litteratur og samfunnsdebatt. Bredden i den norske litteratur er som alltid representert i det omfattende festivalprogrammet. Ikke minst blir det dobbelt så mye program for barn og unge!
Å diskutere og å avdekke strukturene og maktforholdet i språket er en rød tråd som forfølges under årets festival. Hver gang vi ytrer oss bidrar vi til å definere virkeligheten og ordene vi velger gjør noe med oss. De inneholder markører for identitet, klasse, verdigrunnlag og politisk tilhørighet. Slik er det også med språket som møter oss i litteraturen eller når vi lytter til andre. Ord har alltid effekt, men graden avhenger av hvem som bruker dem. Rammene rundt en diskusjon kan få konsekvenser for konklusjonene som trekkes.
Festivalens «franske løype» omfatter film, filosofi, innføring i fransk litteratur og et tyvetalls arrangementer hvor de 10 franskspråklige festivalforfatterne deltar. Møt Maylis de Kerangal (FRA), Leïla Slimani (MA/FR), Kamel Daoud (DZ), Boualem Sansal (DZ), Jacques Roubaud (FR), Werewere-Liking Gnepo (CI) Alice Zeniter (FR), Laura Vazquez (FR), Nicolas Mathieu (FR) og Édouard Louis (FR).
Vi lurer også på om verdens lengste roman, den franske klassikeren På sporet av den tapte tid av Marcel Proust, er lengre enn Norsk Litteraturfestival? Det er et spørsmål vi håper å komme til bunns i når forfatter Jonny Halberg ved festivalstart begynner sin maratonopplesning fra Karin Gundersens norske oversettelse. Halberg leser dag og natt – kommer han i mål og når han i så fall frem til siste ord før avslutningskonserten, basert på tekster av Jon Fosse og Edith Piaf, toner ut seks dager senere?
I en av litteraturhistoriens mest berømte passasjer skildrer Proust hvordan smaken av madeleinekaker dyppet i te får barndomsminnene til å strømme på. God litteratur favner ofte opplevelser som gjør fortiden levende for så vel fiksjonens personer som for leseren. La gjerne årets festival bli en jakt på madeleineøyeblikk i litteraturen. Du finner dem for eksempel hos så ulike forfattere som Johan Mjønes, Han Kang, Eldrid Lunden, Mette Moestrup og Per Petterson.
2019 er et år med ekstraordinære satsninger på litteratur i Norge, og er definert som nasjonalt leseår. Norsk Litteraturfestival ønsker å bidra i det nasjonale løftet ved å skape leselyst og å utvikle leseevnen hos barn og unge. Ved hjelp av solid støtte fra blant annet Sparebankstiftelsen DNB er vi nå nærmere målet om å gi alle barn og unge som ønsker å være med mulighet til å få gode møter med litteratur.
I fjor samarbeidet Oppland og Hedmark Fylkeskommune, Kulturtanken, Norsk Forfattersentrum og Norsk Litteraturfestival om Komma, som er en visningsarena for litteraturproduksjoner, spesielt tilrettelagt for alle som jobber med litteraturformidling overfor barn og unge, enten det er i DKS, på festival, litteraturhus eller bibliotek. Oppslutningen var stor og tilbudet er i år doblet, i tillegg til at også Akershus fylkeskommune har kommet med på laget. Komma foregår mandag 20. og tirsdag 21. mai.
Festivalen bærer også bud om at Norge forbereder seg til høstens store satsning. 16 internasjonale forleggere og en gruppe bestående av tyske pressefolk og tyske og sveitsiske bokhandlere er blant NORLAs gjester på Lillehammer i vår. Georgiske forfattere som erfarte å være gjestelandsforfattere i 2018 kommer til Lillehammer for å snakke med norske forfattere. Mens Norsk PEN arrangerer debatt for å diskutere hvorvidt det store eksporttrykket fører til litterær markedstilpasning.
Det blir daglige debatter med utgangspunkt i temaer som scenenekt, regionalpressen og idrett og lørdag 25. mai samarbeider festivalen med NRK om å invitere meningsmotstandere til å utveksle synspunkter ansikt til ansikt, privat rundt kafebordet og offentlig på scenen.