Frk. Jazz&Poesi

© Mette Karlsvik

Ann Kavli debuterer denne høsten som barnebokforfatter, på MargBok. Men er så mye mer enn bøkene hun har laget. Hun er et bilde, er musikk og poesi. Oslos lyrikkmiljø har vært farget av billedkunstneren, poeten, musikeren. Arrangementer på Josefine Viseklubb har rekruttert adskillige forfattere. Da litteraturhuset åpnet, holdt Kavli arrangementer her. Det er tjue år siden Ann selv debuterte som lyriker med Noko skal hende deg. Siden da har hun gitt ut fire diktsamlinger, to romaner, og en bok med lyrisk prosa. Seks år etter sin forrige bok Flytt, kom i 2011 endelig en ny diktsamling. Ut av juli er på bokmål, og den første Kavliboka på MargBok. Barneboka blir hennes andre på det tromsøbaserte forlaget. Da vi snakket med Kavli etter lanseringen av Ut av juli, sa kavli dette om tema; Lengselen etter å møtes: Jeg skriver om de møtene som i glimt oppstår mellom menneskene. De sekundene, små stundene utenforskapet oppløses. Eller avstanden økes. Det menneskelige er verdt å forsvare. Jeg er opptatt av tilkortkommenheten, det å ikke kjenne seg hjemme, tilhørt. Det forener oss også. Det er en del av det å være menneske. Jeg ønsker å styrke de modige side? sa Kavli da. Ann Kavli har gjennom alle sine voksne år vekslet mellom å skrive og å jobbe som billedkunstner, og hadde nylig vernissage på en salgsutstilling i Tvedestrand. På en halv time solgte Kavli sju av tolv malerier. Hun behersker verbale så vel som visuelle formspråk. Og musikaliteten i henne blir vist gjennom arrangement som helgens Jazz&Poesii. Konserter med blant andre Karl Seglem, i Tvedestrand, Mandal, Arendal. Om du gikk glipp av Seglem, kan du oppleve hans bukkehornpoesi under Oslo Internasjonale Poesifestival til helgen som kommer. Kavlis lyrikk finner du alltid i bøkene. Som denne, med den fantastiske tittelen Å hekle ein laks, fra 2000.