Fykende salg i bokbuffeen

buffet1

Torsdag måtte Brit Bildøen og Edvard Hoem ta skikkelig grep, så ikke taket skulle fyke avsted. Ved Bokbuffeens stand byttet forfattere på å ta økter, og bøker ble revet vekk utover dagen etterhvert som forbipasserende i Storgata i Lillehammer forsto at de her hadde en unik sjanse til å få med seg bøker fra forfatternes restlager for en billig penge, samt få en signatur på kjøpet. Og på lørdag ble seansen på Sigrid Undsets plass i Lillehammer gjentatt.

– Har du den boka med hvor diktet "Elsk dine grenser" av Wera Sæther står?

Vi er to forfattere som blar, men Sæthers produksjon er så omfattende og diktet er ikke i noen av de seks-sju bøker av henne vi har her. Noen ordinær bokhandel er dette så langt ifra, til gjengjeld blir det nærkontakt med kunder. Nysgjerrige. Folk som bare vil prate. Noen forfattere er flinke til å selge seg selv, andre mer beskjedne på egne vegne. Da er det lettere å anbefale boken til en kollega. Uante talenter kommer tilsyne, blant annet viser Toril Brekke et stort salgstalent. Og Hoems problem er gjerne at mange har alle bøkene hans fra før. Men igår gikk lydbøkene unna over en prat på standen.

For det er jo nettopp det befriende ved Bokbuffeen. Det er direkte salg fra forfatter til leser, uten kompliserende mellomlegg. Cash rett i lomma på jurist Mette Møller, som administrerer det hele.

Forfatterforeningens leder, Anne Oterholm, og nestleder, Sigmund Løvåsen, tok den første økta. Bokbuffeen ble startet i fjor, og er å finne på bokbuffeen.no, eller som en link via forfatterforeningens hjemmeside. Rent utover å få noen ekstra lommepenger å rutte med, er hensikten å la bøker som kommer ut få et lenger liv. Resirkulering, men også den kontakten mellom forfatteren og leseren.

På Facebook? Bli medlem i Bokbuffeens Facebook-gruppe: