Gamle ringrever presenterer debutanter (#1)

I denne spalten presenterer vi nye forfattere, gjennom etablerte forfattere. Denne første teksten er fritt etter Tomas Espedal sin minipresentasjon av  Erlend Nødtvedt, som debuterte som poet i 2008. Den levende utgaven av presentasjonen skjedde på Fjøsfestivalen i begynnelsen av august. Espedal i Nødtvedtkofte "Det var for noen år siden, at forfatterne i Bergen merket seg en ung gutt. Han kunne ha vært tretten – fjorten år gammel, og møtte opp på festene våre. Han var usedvanlig vakker, uforskammet veltalende, og prøvde seg på damer godt over sin egen alder. Mang en kveld endte med at denne gutten sovnet mellom brystene på en vakker kvinne.
Han var fjorten år da vi lærte han å drikke brennevin.
Han var femten da vi lærte han å røyke sigaretter.
Et halvt år senere publiserte han sitt første dikt; produktet av en nitid tråkling av bevisst virtous pastisj, og utilsikta slagkraft.
Seksten år gammel drakk Erlend Nødtvedt oss alle under bordet, og fant, der nede, en distinkt og unik dikterstemme; hvis sentiment svingte mellom ekstremiteter: revolt, begjær, befriende uavhengig enhver konformitet. en gang at en ung gutt
Sytten år gammel kom Erlend Nødtvedt blitt en myte, en man snakket om, en hele Bergen nå snakket om: Det summet over Bergen, over regnet, det lød sterkere enn selve suset av regnet som regnet og regnet: Erlend Nødvetd. Hvor er han, hva gjør han, hva er han, hva kommer? Hele Bergen grunnet, hele Bergen sørget,
Atten år gammel gav Erlend Nødtvedt ut en samling dikt som hevet han fra det våte veiene, fra de våte klærne, de trøtte dagene, og over skydekket, over viddene, opp, opp, til dit hvor hans eneste samtalepartnere var engler og de døde.
Da han var nitten år gammel, annonserte Erlend Nødtvedt at han aldri mer skulle skrive dikt.
Da han var nitten år gammel, publiserte han sin aller beste diktsamling.
Erlend Nødtvedt var tjue år gammel da han sluttet å skrive dikt."
(Bildet er tatt av Øystein Vidnes, og er lånt fra Flickrsida hans (den same Vidnes kan fortelle at denne "biografien til Erlend Nødtvedt" er ein harselas med myta om den franske, avdøydde poeten Rimbeau))