«God natt» med NRK og norsk litteratur

Nå kan du høre NRK-podcasten «God natt» med fortellinger for voksne hentet fra norsk samtidslitteratur og eldre klassikere. Podcasten kommer etter at DnF og NBU ble enig med NRK om en ny avtale.

Sommeren 2021 inngikk Forfatterforeningen og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere en ny, revidert avtale med NRK.

I avtalen er det nedfelt en ambisjon om å gjøre litteraturen enda viktigere for NRKs publikum og nå flere med godt litteraturinnhold.

Partene er enige om å møtes årlig for å utveksle erfaringer og informasjon om bruk og videre planer, og generelt holde kontakt om ideer til nytt innhold.

På slutten av 2021 møtte Forfatterforeningen NRK, og drøftet mulige nysatsninger. Nylig kom podcasten «Brenner deler dikt». Nå er podcasten «God natt» ute.

«God natt» omtales som «en gavepakke til drømmene». I NRKs omtale heter det at «Vera Kvaal gir deg historier som senker pulsen og gir deg en fin opplevelse.»

I podkasten «God Natt» får du fortellinger som tar lytteren ut av dagens stressmodus og inn i en fredeligere stemming før natten kommer. Fortellingene er beregnet på voksne og er hentet både fra norsk samtidslitteratur og fra eldre klassikere. Her dukker det opp kremmerhus og dukker fra Oskar Braatens og Sigrid Undsets dager, surrealistiske historier om en bror med fire ben av Joakim Kjørsvik og en fortelling om da Jesus dukket opp i et furutre av Gro Dahle, samt dagbok-opptegnelser fra fangstmenn i St. Josefs land.

Det er Vera Kvaal som finner og presenterer tekstene. Som gammel radioforteller har hun også skrevet noen historier selv.

«God natt» publiseres 5 dager i uka og hver episode er på rundt 10 minutter.