Grasrota for rettferdig klimahandling

Fredag 30. august arrangerer Natur og ungdom en klimamarsj over hele landet – norske forfattere er velkommen til å bidra.

Under årsmøtet ble det vedtatt en resolusjon som krever at all ny leting etter olje og gass på norsk sokkel stanses umiddelbart.

Førstkommende fredag klokka 17.30 er det mulig for norske forfattere å fremme denne saken (og flere) i en klimamarsj initiert av Natur og ungdom. Det vil være arrangementer i flere byer, klikk her for mer informasjon om tid og sted.

– Norge og verden står ovenfor en global klimakrise. At Norge må omstille seg til et grønt skifte er dermed bare et spørsmål om tid og hvordan. Vi mener denne omstillingen må være rettferdig og skje på lag med alle samfunnsgrupper som vil påvirkes av og påvirker det grønne skiftet, sier Natur og ungdom.

– Vi er nødt til å være smarte nok til ikke å overlate klimakrisa til tilfeldighetene.

I DnFs resolusjon vektlegges det at det handler om å utøve global solidaritet og om fremtidige generasjoners rett til liv, helse og det frie ord, når vi som forfattere krever stans i ny leting etter olje og gass på norsk sokkel umiddelbart.